Perełki na dnie / Perlicky na dne (Věra Chytilová(+), 1955)

Perełki na dnie / Perlicky na dne (Věra Chytilová(+), 1955)

Postprzez Petunia » 22 mar 2017, o 11:52

absolwent

Petunia

 
 
Posty: 336
Dołączył(a): 29 wrz 2014, o 14:34
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 1002 razy
Obrazek

Komedia, Nowele filmowe | Czechosłowacja | 7 stycznia 1966 | 1 godz. 45 min.

reżyseria: Věra Chytilová, Jaromil Jireš, Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm

scenariusz: Věra Chytilová, Jaromil Jireš, Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Bohumil Hrabal



muzyka: Jan Klusák, Jiří Šust

zdjęcia: Jaroslav Kučera

Niezwykły manifest młodości w czeskim kinie epoki komunizmu. Twórcy tego nowelowego filmu kilka lat później, skupieni wokół Milosa Formana, stworzyli trzon czeskiej Nowej Fali.

"Perły na dnie" zadają kłam przeświadczeniu, ze filmy nowelowe to eksperyment, który w kinie nie wychodzi twórcom na dobre. W przeciwieństwie jednak do wielu takich przedsięwzięć - jak chociażby pokazywany w kinach "Zakochany Paryż" - twórców skupionych w "Perłach na dnie" łączy coś znacznie ważniejszego, niż warsztatowa wprawka. Film, w którym obok siebie stanęli m.in.: VERA CHYTILOVA, JIRI MENZEL i JAN NEMEC stał się manifestem nadchodzącej Nowej Fali, która wkrótce miała zrewolucjonizować czeskie kino. "Perły..." były też jednak inteligentnym symbolem wolności w kraju rządzonym przez reżim. Dlatego też nad wszystkimi pięcioma nowelami unosi się ironiczny duch Bohumila Hrabala, którego proza stała się podstawą i punktem wyjścia dla filmu.

W "Śmierci pana Baltazara" rodzina zafascynowanych sportami motorowymi kibiców wyrusza właśnie na zawody. W "Oszustach" słyszymy pojedynek na przechwałki, który toczą ze sobą w szpitalu dwaj starcy. Przechwalają się przed sobą karierą i pozycją społeczną, choć na koniec w kostnicy okazuje się, że obaj dość mocno przy tym fantazjowali. W "Domu radości" poznajemy sprytne metody agentów ubezpieczeniowych. Dwaj z nich za wszelką cenę próbują przekonać malarza-prymitywistę do wykupienia polisy ubezpieczeniowej. "Bar Świat" przenosi nas do tytułowego baru, który jest prawie pusty, podczas gdy piętro wyżej odbywa się wesele. Bufetowa znajduje w toalecie powieszoną dziewczynę. Zaraz później pojawia się mężczyzna szukający narzeczonej o samobójczych skłonnościach. Zamykający cykl "Romans" opowiada o spotkaniu hydraulika i Cyganki. Po wspólnej nocy dziewczyna zaczyna planować przyszłość. Choć chłopak z początku jest tym przerażony, z czasem zaczyna dojrzewać do miłości.

Młodzi twórcy zgromadzeni przy projekcie "Perły na dnie" w nowatorski w czeskim kinie sposób postanowili połączyć doskonałą hrabalowską prozę z własnymi doświadczeniami. Ich młode spojrzenie wraz z wnikliwą obserwacją paradoksów rzeczywistości (z której słynął Hrabal) sprawiło, że "Perły na dnie" to niezwykły w czeskiej kinematografii manifest młodości, wolności i nowego filmowego języka. Już kilka lat później młodzi reżyserzy "Pereł...", skupieni wokół Milosa Formana, otworzyli czeską kinematografię na poetykę Nowej Fali, a już dwa lata po premierze filmu Jirí Menzel zdobył Oscara za "Pociągi pod specjalnym nadzorem".[Ale Kino]



występują:

Pavla Maršálková . . . . . . . . . Matka "Śmierć pana Baltazara" (segment)
Ferdinand Krůta . . . . . . . . . Ojciec Frantisek "Śmierć pana Baltazara" (segment)
Alois Vachek . . . . . . . . . Inwalida "Śmierć pana Baltazara" (segment)
Emil Iserle . . . . . . . . . Wujaszek "Śmierć pana Baltazara" (segment)
Vlasta Spánková . . . . . . . . . Kochanka "Śmierć pana Baltazara" (segment)
Miroslav Nohýnek . . . . . . . . . Kochanek "Śmierć pana Baltazara" (segment)
Jiří Menzel . . . . . . . . . Rowerzysta "Śmierć pana Baltazara" (segment)
Miloš Čtrnáctý . . . . . . . . . Śpiewak operetkowy "Oszuści" (segment)

. . . i inni


studio: Filmové Studio Barrandov


źródło: filmweb
Za ten post autor Petunia otrzymał podziękowania - 3:
kotio, Tonder, zbroia
 
Góra

Powrót do fabularne



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość