Z dala od zgiełku / Far from the Madding Crowd (John Schlesinger, 1967)

Z dala od zgiełku / Far from the Madding Crowd (John Schlesinger, 1967)

Postprzez zbroia » 20 mar 2017, o 16:58

azraella

zbroia

Avatar użytkownika
 
 
Posty: 1007
Obrazki: 1
Dołączył(a): 10 maja 2010, o 16:43
Podziękował : 9816 razy
Otrzymał podziękowań: 6862 razy
Obrazek

Far from the Madding Crowd

Kostiumowy, Melodramat | Wielka Brytania | 16 października 1967 | 2 godz. 48 min.

reżyseria: John Schlesinger

scenariusz: Frederic Raphael



Muzyka Richard Rodney Bennett
Zdjęcia Nicolas Roeg


Z dala od zgiełku (org. Far from the Madding Crowd) – brytyjski dramat obyczajowy z 1967 roku w reżyserii Johna Schlesingera na podstawie powieści Thomasa Hardy'ego pod tym samym tytułem.

Anglia w połowie XIX w. Bathsheba Everdene dziedziczy po swoim wuju farmę i postanawia na niej gospodarzyć. Jest ładną, ambitną i energiczną kobietą o niezależnych poglądach. Ma wielu adoratorów, którzy wytrwale konkurują ze sobą. Należą do nich niezamożny, ale doskonale znający się na hodowli pasterz Gabriel Oak i szaleńczo zakochany właściciel ziemski William Boldwood. Ostatecznie jednak, Bathsheba urzeczona jego romantyzmem, wybiera sierżanta królewskich dragonów Francisa Troya. Ten hulaka i kobieciarz poślubia zakochaną w nim dziedziczkę. Jednak Troy niedługo przed małżeństwem miał już kobietę. Była nią Fanny Robin, służąca w folwarku Bathsheby, która umiera przy porodzie dziecka Troya, próżno oczekując jego pomocy. Kiedy Troy dowiaduje się o tym, wpada w rozpacz, ponieważ tak naprawdę kochał Fanny i nawet próbował się z nią ożenić (do związku nie doszło ponieważ niezbyt rozgarnięta Fanny pomyliła kościoły i w dniu ceremonii poszła do niewłaściwego kościoła). Przygnieciony ciężarem odpowiedzialności Troy finguje własną śmierć i odchodzi uznany za zaginionego. Korzystając z okazji, wytrwały Boldwood oświadcza się Bathshebie i zostaje przyjęty pod warunkiem, że minie okres

kiedy zgodnie z prawem Troy będzie mógł być uznany za zmarłego (6 lat). Szczęśliwy William wydaje huczne przyjęcie na którym zjawia się jednak "zaginiony" Troy. Zrozpaczony William zabija ze sztucera Troya i trafia do więzienia, gdzie w jednej ze scen współwięźniowie zbijają dla niego trumnę (jego los jest już więc przesądzony). Bathshebie oświadcza się "stary" konkurent Gabriel i zostaje przyjęty. Obydwoje wstępują w związek małżeński.

źródło: wikipedia


występują:

Julie Christie . . . . . . . . . . . . Bathsheba Everdene
Terence Stamp . . . . . . . . . . . . sierż. Francis Troy
Peter Finch . . . . . . . . . . . . William Boldwood
Alan Bates . . . . . . . . . . . . Gabriel Oak
Fiona Walker . . . . . . . . . . . . Liddy
Prunella Ransome . . . . . . . . . . . . Fanny Robin
Alison Leggatt . . . . . . . . . . . . pani Hurst
Paul Dawkins . . . . . . . . . . . . Henery Fray
Julian Somers . . . . . . . . . . . . Jan Coggan
John Barrett . . . . . . . . . . . . Joseph Poorgrass
Freddie Jones . . . . . . . . . . . . Cainy Ball

. . . i inni


Scenografia Richard Macdonald
Kostiumy Alan Barrett
Montaż Malcolm Cooke
Produkcja Joseph Janni

Z dala od zgiełku / Far from the Madding Crowd (John Schlesinger, 1967)

autor: Mariusz Czernic / źródło: kinetoskop.pl


Angielski dramat kostiumowy na podstawie powieści Thomasa Hardy’ego. Angielskie filmy kostiumowe kojarzą się z wystawnymi obrazami przedstawiającymi dwór królewski, intrygi, romanse. W filmie Schlesingera nie brakuje romansów, ale akcja rozgrywa się na uboczu, z dala od zgiełku, w wiejskim gospodarstwie. To film o skomplikowanych relacjach pomiędzy ludźmi. Barwna opowieść o miłości i

szukaniu sensu życia. Reżyser spojrzał krytycznym okiem na ówczesne dziewiętnastowieczne społeczeństwo. Widać, że był dobrym obserwatorem, bo mimo że opowiada historię z poprzedniego wieku to zawarł w filmie sporo obserwacji współczesności. Obserwujemy realistycznie pokazaną pracę w gospodarstwie oraz ciekawych, wieloznacznych bohaterów, których decyzje i zachowania czasami trudno zrozumieć.

Z początku głównym bohaterem jest pasterz, który w niezwykłych okolicznościach traci stado owiec (nawiasem mówiąc jest to znakomita, zaskakująca scena). Z czasem ustępuje on miejsca dwóm innym bohaterom. Ale w centrum uwagi jest kobieta o biblijnym imieniu Batszeba, w której zakochują się trzej mężczyźni i niemal jednocześnie się jej oświadczają. Pojawiają się komplikacje, a ślub z jednym z tych facetów wcale nie rozwiązuje problemów. Sytuacja staje się jeszcze bardziej napięta.

Film wyróżnia się pięknymi zdjęciami Nicolasa Roega. Operator wykorzystał szerokie plany, pięknie i w kolorze sfotografował krajobrazy angielskiej prowincji. Nie wiem czy zakończenie jest zgodne z pierwowzorem literackim, ale było ono dla mnie zbyt oczywiste i banalne. Jednak to chyba jedyna wada filmu. Cała reszta jest świetnie zrealizowana i zagrana. W filmie wystąpiła czwórka znakomitych brytyjskich aktorów, z których trudno kogokolwiek wyróżnić. Julie Christie w roli młodej kobiety, która staje przed nowym wyzwaniem – musi zarządzać gospodarstwem, a nieoczekiwanie wplątuje się w związki uczuciowe. Terence Stamp w roli młodego sierżanta – postaci najbardziej skomplikowanej i niejednoznacznej. Peter Finch jako samotny i doświadczony właściciel gospodarstwa, który emanuje spokojem i opanowaniem, a w głębi duszy jest wściekły i zagniewany. Alan Bates jest tu ubogim pasterzem, który nikomu nie zawadza, usuwa się w cień, czekając cierpliwie na swój czas. Oni wszyscy zagrali doskonale swoje role, jednak należy też zwrócić uwagę na małą, ale dość wyrazistą rolę debiutantki, Prunelli Ransome w roli Fanny.


Wytwórnia Vic Films
Appia Films



Niestety jakość kopii z Vhs nie najlepsza, ale dla zainteresowanych historią kina - smakołyk.


Obrazek
Za ten post autor zbroia otrzymał podziękowania - 3:
Adante, kotio, Tonder
 
Góra

Powrót do fabularne



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości