Każdemu swoje / A ciascuno il suo (Elio Petri, 1967)

Każdemu swoje / A ciascuno il suo (Elio Petri, 1967)

Postprzez Tonder » 20 mar 2017, o 09:27

Król Upu

Tonder

Avatar użytkownika
 
 
Posty: 2660
Obrazki: 0
Dołączył(a): 10 maja 2010, o 18:48
Podziękował : 7839 razy
Otrzymał podziękowań: 19073 razy
Każdemu swoje / A ciascuno il suo (1967)



..

..

Obrazek

Produkcja: Włochy
Gatunek: Dramat, Obyczajowy, Sensacyjny
Data premiery: 22 lutego 1967

..

..



TWÓRCY
Reżyseria: Elio Petri
Scenariusz: Ugo Pirro,
Elio Petri, Jean Curtelin

Zdjęcia: Luigi Kuveiller
Muzyka: Luis Bacalov
Montaż: Ruggero Mastroianni
Scenografia: Sergio Canevari
Kostiumy: Luciana Marinucci
Producent: Giuseppe Zaccariello (+)
OBSADA
Luigi Pistilli - Arturo Manno
Gabriele Ferzetti - Adwokat Rosello
Irene Papas - Luisa Roscio
Gian Maria Volontè - Profesor Paolo Laurana
Luciana Scalise - Rosina
Mario Scaccia - Ksiądz
Salvo Randone - Profesor Roscio
i inni


Obrazek


..

..


INFORMACJA O FILMIE


„Każdemu swoje” (A ciascuno il suo) to film z 1967 roku w reżyserii Elio Petriego, na podstawie homonimicznej powieści Leonardo Sciasci. Zwycięzca nagrody za najlepszy scenariusz (Elio Petri, Ugo Pirro) na Festiwalu w Cannes w 1967 r.

Akcja filmu toczy się w małej miescowosci na Sycylii. Podczas polowania na dzikie ptactwo, dwoje przyjaciół – aptekarz Manno i lekarz Roscio – zostaje zastrzelonych przez nieznanych sprawców. Po krótkim dochodzeniu policja dochodzi do wniosku, że było to zabójstwo honorowe, z powodu licznych przygód miłosnych aptekarza (który otrzymał zresztą na krótko przed śmiercią kilka anonimowych listów z pogróżkami). Niebawem zostają aresztowani krewni Rosiny, pokojówki i rzekomej kochanki aptekarza.

Jedynie nauczyciel z miejscowego liceum, Paolo Laurana (w tej roli genialny Gian Maria Volonté, jeden z najlepszych włoskich aktorów wszech czasów i ulubiony aktor Petriego), ma wątpliwości co do motywu zbrodni i wszczyna dochodzenie na własną rękę. Pomaga mu jedynie żona zamordowanego lekarza, Luisa (Irene Papas).

Prywatne śledztwo prowadzi go do Palermo i do Rzymu, oraz do odkrycia niespodziewanych powiązań między członkami rodziny Roscio. Samotna walka Laurany ze „zmową milczenia”, typową dla sycylijskiej mafii, brudną polityką i niejednoznaczną postawą Kościoła, prowadzi nieuchronnie do katastrofy.

Mimo bardzo dobrej reżyserii, niezłej fotografii Luigi Kuveillera, montażu Ruggero Mastroianniego i wpadającej w ucho muzyki Luisa Enriqueza Bacalova, wydaje mi się, że jest to jeden ze słabszych filmów Petriego. To, co pozostaje w pamięci i po co chyba warto obejrzeć ten film, to wyraziste ukazanie cynizmu sycylijskiej mafii, bezwzględne wyrachowanie (anty)bohaterów i pesymistyczna wizja społeczeństwa, w którym chcąca dotrzeć do prawdy jednostka z góry jest skazana na porażkę ze strony przytłaczającej masy.

Źródło - Italica.blog.pl



..

..


Obrazek


..

..
Za ten post autor Tonder otrzymał podziękowania - 3:
Adante, kotio, zbroia
 
Obrazek
Góra

Powrót do fabularne



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron