Znikająca kobieta / Escamotage d'une dame au théâtre Robert Houdin
Komedia - Krótkometrażowy | Czarno-biały, niemy 1 min.
produkcja: Francja
Rok 1896
reżyseria: Georges Méliès
Prawdopodobnie pierwsze świadome zastosowanie 'tricku substytucji', czyli zatrzymania pracy kamery, w celu zmiany filmowanego obiektu i kontunowanie filmowania już w zmienionej sytuacji.
Scenariusz filmu powtarza magiczną sztuczkę opracowaną przez francuskiego magika Buatier de Kolta. Zniknięcie osoby na scenie było zrealizowane przy pomocy zapadni ukrytej w podłodze. W filmie magik (w tej roli sam reżyser) kładzie na podłodze gazetę, na której ustawia krzesło. Ma to na celu przekonanie widza, że zapadnie nie zostanie użyta.
W roli "znikającej kobiety" wystąpiła Jehanne d'Alcy, w owym czasie jedna z aktorek przejętego przez Meliesa Teatru Robert-Houdin. Po śmierci pierwszej żony reżysera, zostanie jego drugą żoną. Występ w tym filmie zapewnił jej tytuł "Pierwszej Gwiazdy Filmowej".
Magik wchodzi na scenę i kłania się publiczności. Wprowadzając asystującą kobietę, rozkłada na podłodze gazetę a na niej stawia krzesło. Kobieta siada na krześle a magik zasłania ją tkaniną. Gdy unosi tkaninę - krzesło jest puste. Bez pomocy tkaniny, gestem, materializuje na krześle szkielet człowieka. Przykrywa szkielet tkaniną i gdy ją unosi znowu na krześle siedzi kobieta. Oboje się kłaniają i wychodzą. Teatralnie powracają by powtórzyć ukłon dla publiczności.