
Benjamin Christensen


Furman śmierci / Körkarlen
premiera: 1 stycznia 1921 produkcja: Szwecja gatunek: Dramat, Niemy
premiera: 1 stycznia 1921 produkcja: Szwecja gatunek: Dramat, Niemy


Victor Sjöström (syn znanej aktorki teatralnej), sam wybitny aktor teatralny i filmowy, miał 42 lata gdy przystąpił do tego dzieła. Miał za sobą realizację wielu filmów w tym wybitnego, zrealizowanego w 1917 roku, po tytułem Banici. Oba te dzieła są znaczącymi dokonaniami ‘szwedzkiej szkoły’. Furmana Śmierci uważa się też za bezpośrednią inspirację Kammerspilu, kierunku który za kilka lat wyłoni się wnętrza niemieckiego ekspresjonizmu.

A oto jeden z tych przypadków: Wózek widmo (Körkarlen) aka: Furman śmierci (1921) w reżyserii Victora Sjöströma, na podstawie powieść Selmy Lagerlof - Niewidzialny woźnica.
By ten film mógł powstać konieczna była zgoda Pani Selmy na wersję scenariuszową. Misji podjął się Sjöström. Pojechał do jej mieszkania i cały scenariusz przeczytał jak również odegrał. Selma nie odezwała się ani słowem a gdy skończył zaprosiła go na obiad. Wtedy zrozumiał, że scenariusz został zaakceptowany.





„Dlaczego Dawid Holm nie przychodzi?” – dopytuje się z rozpaczą konająca dziewczyna.


Dusza Dawida unosi się z ciała. Jest oszołomiona. Nie dowierza temu co się stało. Z


Znowu jesteśmy na cmentarzu. Mroczny woźnica teraz przypomina Davidowi wypadki sprzed roku, gdy w swej włóczędze dotarł do tego miasta. Pierwsze kroki skierował do przytułku dla



Wśród zebranych na spotkaniu Armii Zbawienia jest żona Dawida. Ujawnia się przed siostrą Edytą, a ta gorąco namawia ją by przyjęła męża z powrotem. Wierzy, że to jedyny dla niego ratunek. I tak się


I oto staje się coś niesamowitego. Dawid budzi się na cmentarzu. Znowu we własnym ciele. I wie co musi zrobić… tylko czy zdąży. Biegnie do domu. Zdążył. Napój śmierci jeszcze nie wypity. „Przebacz, przebacz mi...”, błaga. Żona nie wierzy. „Przebacz...Uroczyście przysięgam...” i wtedy w jego twarzy widzi szczerość. Znak, że Dawid Holm naprawdę wrócił do domu.

..

We wrażliwych dłoniach Sjöströma Furman śmierci, współczesna ale i fantastyczna opowieść, zmienia się w wyrazisty i przejmujący dramat postaw etycznych. Mimo, iż film to konsekwentna reprodukcją snu i marzenia, że mamy tu do czynienia z zapętlonymi retrospekcjami, reżyser nie tylko potrafił zachować przejrzystość akcji, ale wyzyskał tę skomplikowaną konstrukcję do finezyjnego stopniowania efektów i wzmagania nastroju. Takie nieliniowe prowadzenie narracji było wciąż novum języka filmowego. Tu zastosowano je dla oddania misternej, szkatułkowej konstrukcja

To co na współczesnych zrobiło największe wrażenie to trickowe zdjęcia nakładane (dwa obrazy naświetlone na tej samej taśmie - jeden główny, drugi uzupełniający), które tu nie służą taniej sensacji, lecz malowaniu psychologicznych niuansów. To wielka zasługa operator Juliusa Jaenzona. Jego zdjęcia widmowego woźnicy stały się słynne, gdy dzięki wielokrotnej ekspozycji nadał im odpowiednią „widmowość”. Istotny jest brak epatowania tym efektem, dzięki czemu do dziś film zachował swoją siłę. Siłą też jest i nadal może budzić podziw efekt jaki osiągnął przez stosowanie

Świat dusz zmarłych, z ich niematerialnością, wykreowano przy pomocy podwójnej ekspozycji, a nawet niezwykłej poczwórnej ekspozycji. Zdjęcia nakładane pozwoliły na stworzenie przestrzennej iluzji współobecności dwóch rzeczywistości….

Film jest przejmującą opowieścią o Upadku i Nawróceniu. Precyzyjnie zbudowany i odkrywczy w obrębie obrazu, pełen przejmującej atmosfery oraz chrześcijańskiej i ludowej mistyki, film zasługuje na miano arcydzieła. Niezwykła wizja życia po śmierci, ale także poruszający dramat społeczny. Może dla niektórych widzów, patrzących przez pryzmat dzisiejszych ‘twardych czasów’, w których „nie ma: przebacz”, pewne elementy filmu mogą razić nadmiarem sentymentalizmu, jednak podstawowe jego wartości są niezbywalne. Plus to, że film stanowi ogniwo niezbędne w łańcuchu rozwojowym kinematografii świata.
Mnie jednak, i to bez żadnego wysiłku, urzekło dostojne piękno obrazów i otchłanie w oczach Victora Sjöströma.



Furman śmierci / Körkarlen
premiera: 1 stycznia 1921 produkcja: Szwecja gatunek: Dramat, Niemy

scenariusz : Victor Sjöström
zdjecia : Julius Jaenzon
wystąpili
Astrid Holm
John Ekman
Concordia Selander
Nils Elffors
Simon Lindstrand
Olof As
Einar Axelsson
Tor Weijden
Lisa Lundholm
Tore Svennberg
Hilda Borgström
Victor Sjöström
Edvin Adolphson
Nils Aréhn
scenografia : Axel Esbensen * Alexander Bako
producent : Charles Magnusson

|
||
![]() |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Lista filmów posiadanych:
◊ Afgrunden / otchłań (1910)
◊ Ogrodnik / Trädgardsmästaren (1912) (1912)
◊ Tajemnicze X / Det hemmelighedsfulde X (1914)
◊ Terje Vigen (1917)
◊ Banici / Berg-Ejvind Och Hans Hustru (1918)
◊ Skarb rodu Arne / Herr Arnes pengar (1919)
◊ Erotikon (1920)
◊ Wózek widmo / Körkarlen (1921)
◊ Johan (1921)
◊ Hamlet (1921)
◊ Czarownice / Häxan (1922)
◊ Gdy zmysły grają / Gösta Berlings Saga (1932)
◊ Ogrodnik / Trädgardsmästaren (1912) (1912)
◊ Tajemnicze X / Det hemmelighedsfulde X (1914)
◊ Terje Vigen (1917)
◊ Banici / Berg-Ejvind Och Hans Hustru (1918)
◊ Skarb rodu Arne / Herr Arnes pengar (1919)
◊ Erotikon (1920)
◊ Wózek widmo / Körkarlen (1921)
◊ Johan (1921)
◊ Hamlet (1921)
◊ Czarownice / Häxan (1922)
◊ Gdy zmysły grają / Gösta Berlings Saga (1932)
