Panowie
Franciszek Brodniewicz
(29 listopada 1892 - 17 sierpnia 1944)
Wielki amant polskiego kina urodził się 29 listopada 1892 w Kwilczu w rodzinie krawca. Zadebiutował na deskach teatru jeszcze przed ukończeniem gimnazjum. Do gimnazjum uczęszczał w Poznaniu (i tu uzyskał maturę) a debiut odbył się na scenie poznańskiego Teatru Polskiego w 1912 roku. W tym też teatrze przez następne dwa lata występował w rolach epizodycznych. Następnie grywał w teatrach prowincjonalnych specjalizując się w rolach amantów w dramatach i komediach. W sezonie 1920/21 uzyskał angaż w Teatrze Miejskim w Bydgoszczy. ... czytaj więcej
Idziemy do kina

Dusze w niewoli
Dramat współczesny w 10 częściach wg powieści BOLESŁAWA PRUSA.
LUDWIK SOLSKI w roli starego Lachowicza. Reżyseruje Leon Trystan. Ponadto w obsadzie wielki amant Bolesław Mierzejewski i kandydat na takowego Mieczysław Cybulski. Ukoronowana, Najpiękniejsza Polka Zofia Batycka rozsądzi. Debiut Puni!! Alicja Halama po raz pierwszy w filmie.
... czytaj więcej
Troche humoru
KTO PAN JEST
Pewnemu reżyserowi od kilku miesięcy narzucał się młody adept sztuki filmowej. Napastował reżysera z niebywałym tupetem. Gdziekolwiek i w jakimkolwiek towarzystwie zastawał reżysera, podchodził do niego, witał się ze wszystkimi i pytał: „mistrzuniu, jest coś dla mnie?“
Raz jednak reżyser nie wytrzymał i zapytał:
— No dobrze, ale kto pan jest?
— Jestem właśnie ten, co to się panu codziennie naprzykrza... — odpowiedział kandydat i uśmiechnął się niewinnie.
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej