Panowie
Adam Brodzisz
(18 lutego 1906 - 9 listopada 1986)
Jeden z najpopularniejszych aktorów przedwojennego polskiego kina. Lwowianin. Miłośnik sportów czynnie je uprawiający. Jedyny aktor przedwojenny, który dorobił się ruchu kinomanek nazwanego od jego nazwiska "brodziszomanki". Wysoki, przystojny i sympatyczny. Doskonale prezentujący się i w garniturze... i w mundurze. Mąż aktorki Marii Bogdy, z która stworzyli "najpiękniejszą parę filmową".
... czytaj więcej
Idziemy do kina

Mirełe Efros
Historia dumnej i szacownej wdowy, która poświęca wszystko w imię miłości dzieci a te jej nie nalepiej odpłacają. W roli głównej wybitna artystka Teatru - Ester Rachel Kaminska. Wraz z rodziną. Reżyseruje Andrzej Marek ... czytaj więcej
Troche humoru
ROZMOWY W IPSIE
— Jaka jest różnica miedzy malarzem bogatym, a malarzem ubogim? — Z takiem pytaniem zwrócił się Jarosy do Syma, siedząc w modnej kawiarni.
— Nie wiem — odparł Sym, zajęty uroczem vis-a-vis w postaci dorodnej blondynki.
— Jest, uważaj tylko: biedny malarz może tylko zapuścić brodę, a bogaty malarz może ją zgolić, kiedy zechce.
OBRAZKI [ 1 ]
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej