Panowie
Witold Conti
(2 lutego 1908 - 25 maja 1944)
Prócz wielkiej urody zewnętrznej odznacza się Conti zaletą, która w obecnej fazie triumfu filmu dźwiękowego przedstawia walny atut — mianowicie pięknym, miłym głosem i gra na skrzypcach. Jest prosty i miły w obejściu, toteż rozmowa z nim odrazu nabiera uroku sympatycznej pogawędki. ... czytaj więcej
Idziemy do kina

Cud nad Wisłą
Reżyseria Ryszard Bolesławski. Scenariusz Adam Zagórski. Zdjęcia Zbigniew Gniazdowski.Film zrealizowano na zamówienie Wydziału Propagandy Ministerstwa Spraw Wojskowych. Film przedstawia dzieje wojny polsko-radzieckiej; rozpoczyna go wieczór wigilijny na dworze obywatelskim i w chacie włościanina, a kończy obraz sierpniowych dni 1920 roku.W majątku Granowskich stoły są już zastawione. Domownicy i goście rozmawiają. Czekają na hasło. Wojtuś, najmłodszy syn Granowskiej, wypatruje oknem pierwszej wieczornej gwiazdy, a gdy ją zobaczy - śpieszy powiadomić wszystkich. Uradowany starszy brat Wojtusia, Jerzy, chwyta go za ramiona i podnosi do góry. Już czas. Dzielą się opłatkiem. Składają życzenia. Można siadać. Służący obiega stół z talerzami…
... czytaj więcej
Troche humoru
SAMBO, POSTRACH PAŃ.
Eugenjusz Bodo lubi przechadzać sic po Warszawie ze swoim olbrzymim dogiem, Sambo. Pewnego dnia wszedł do sklepu po sprawunki, a Sambo, oczywiście, za nim.
Na widok straszliwej bestji z wywieszonym ozorem, dwie obecne starsze panie wydały okrzyk przerażenia.
— Niech się panie nie boją — rzeki Bodo — on nie jest głodny; zjadł już jednego człowieka na śniadanie.
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej