Panowie
Mariusz Maszyński
Mariusz Maszyński
(29 lipca 1888 r. - 6 sierpnia 1944 r.)
polski aktor, recytator, malarz, dramaturg. Niezwykle wysoki (ponad 180 cm wzrostu, szczupły i bardzo sprawny fizycznie aktor o niezwykle pięknym głosie.
"Szczególny to aktor! Twardy, nieco szary, ilekroć skazany jest na odtwarzanie realnego życia, znajduje polot, wdzięk, cudowne pomysły, skoro tylko może dać życiu coś jakby z bajki. To radość patrzeć, jak publiczność Maszyńskiego lubi; to skrzepia naszą wiarę w przyszłość ludzkości, może kiedyś tak się będą lubić- jak by to było przyjemnie!" Boy-Żeleński
... czytaj więcej
Idziemy do kina

Ofiara namiętności
Na tle historycznego Wilanowa, gdzie prastary pałac i park — przepiękne stawy dają oryginalne i niecodzienne tło, na którem rozgrywa się znakomity dramat z udziałem Heleny Marcello-Palińskiej, Heleny Sulimy i Amalii Kasprowicz. Męskie tło zapewniają
paniom: Teodor Roland, Wojciech Brydziński i Jan Janusz.
... czytaj więcej
Troche humoru
SCENA MAŁŻEŃSKA

Rzecz dziele się — powiedzmy — w Paryżu. Modny gwiazdor ożenił się z prześliczną koleżanką. Tworzą oboje piękną i dobraną parę, ale... Pan mąż ma węża w kieszeni, a piękna pani lubi się stroić.
Stąd kwasy. Pewnego dnia podsłuchano taki djalog:
Ona: — już mnie nie kochasz. Wszystko skończone!
On: — Ależ ja cię ubóstwiam!
Ona: — Nie wierze!
On: — Jak możesz tak mówić?
Ona: — No, bo czy można kochać kobietę tak źle ubraną, jak ja?
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej