Panowie
Aleksander Żabczyński
Wysoki szatyn o pięknej głowie, jasnych, o szafirowych oczach i wyjątkowo re­gularnych rysach twarzy i zniewalającym uśmiechu. .
Budził podziw jego głos, muzykalność, wykwint i precyzję gestu. W okresie mię­dzywojennym grał zwykle role komediowych amantów i zdobył w nich popularność, którą pomnażały jeszcze występy w rewii i filmie. Jerzy Maśnicki i Kamil Stepan w `Pleografie. Słowniku biograficznym filmu polskiego` przytaczają cytat z popremierowej recenzji z filmu Jadzia ` największy (obok Cybulskiego) amant filmu polskiego z prawdziwego zdarzenia, który wygląda i gra prawdziwie po europejsku`. ... czytaj więcej[82]
Idziemy do kina

9:25. Przygoda jednej nocy
Iza Norska, Harry Cort, Mieczysław Cybulski w filmie, w którym
... mamy tylko naiwnie pomyślaną rzeczywistość, w której zasadnicze znaczenie ma fakt, sytuacja jako taka i sam ruch jako łożysko akcji.
Reżyseria: Ryszard Biske, Adam Augustynowicz ... czytaj więcej[1088]
Troche humoru
ROZMOWY DYMSZY Z KRUKOWSKIM
Dymsza pyta Krukowskiego:
- Jaka jest różnica między mrowiskiem i kanapą?
- Nie wiem.
- Siądź na mrowisku, a przekonasz się.
- Ale za to ty nie wiesz, jaka jest różnica między fortepianem i śledziem.
- Rzeczywiście, nie wiem.
- To nie kupuj fortepianu, bo ci dadzą śledzia.
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej