Panowie
Witold Conti
(2 lutego 1908 - 25 maja 1944)
Prócz wielkiej urody zewnętrznej odznacza się Conti zaletą, która w obecnej fazie triumfu filmu dźwiękowego przedstawia walny atut — mianowicie pięknym, miłym głosem i gra na skrzypcach. Jest prosty i miły w obejściu, toteż rozmowa z nim odrazu nabiera uroku sympatycznej pogawędki. ... czytaj więcej
Idziemy do kina

Śluby ułańskie
Reżyseria Mieczysław Krawicz Scenariusz Kazimierz Andrzej Czyżowski, Marian Hemar
Zdjęcia Zbigniew Gniazdowski
Płk. Gończa (Franciszek Brodniewicz) zostaje dowódcą pułku ułanów. Z tej okazji spotyka się z kadrą dowódczą w kasynie oficerskim na uroczystej kolacji, podczas której jej uczestnicy ślubują wieczny stan kawalerski. Wieczorem przyjaciel Gończy, major Załęski (Witold Conti) zagłębia się w lekturze prowadzonego przez siebie pamiętnika i oddaje wspomnieniom...Jest rok 1914, gdy jako szesnastoletni chłopak, wstępuje do Legionów i wyrusza na wojnę. Z grupą kawalerzystów, których ... czytaj więcej
Troche humoru
SPOSÓB NA BEZROBOCIE
Władysław Grabowski, znany powszechnie z dobrego serca, wraca późną nocą do domu. Zaczepia go na ulicy jakiś żebrak:
— Królu kochany, biedny jestem, bezrobotny, od trzech dni nic nie jadłem.
— Bezrobotny jesteś? A jakiż twój zawód, przyjacielu?
— Szklarz, królu najdroższy.
Nie wiele myśląc Grabowski zdjął but i łupnął nim w najbliższą szybę.
— Teraz będziesz miał pracę, przyjacielu kochany! — powiedział ze szczerem wzruszeniem.
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej