Panowie
Adam Brodzisz
(18 lutego 1906 - 9 listopada 1986)
Jeden z najpopularniejszych aktorów przedwojennego polskiego kina. Lwowianin. Miłośnik sportów czynnie je uprawiający. Jedyny aktor przedwojenny, który dorobił się ruchu kinomanek nazwanego od jego nazwiska "brodziszomanki". Wysoki, przystojny i sympatyczny. Doskonale prezentujący się i w garniturze... i w mundurze. Mąż aktorki Marii Bogdy, z która stworzyli "najpiękniejszą parę filmową".
... czytaj więcej[570]
Idziemy do kina

Mirełe Efros
Historia dumnej i szacownej wdowy, która poświęca wszystko w imię miłości dzieci a te jej nie nalepiej odpłacają. W roli głównej wybitna artystka Teatru - Ester Rachel Kaminska. Wraz z rodziną. Reżyseruje Andrzej Marek ... czytaj więcej[1207]
Troche humoru
TRAFIŁA KOSA NA KAMIEŃ.

Pewien złośliwy krytyk (rzecz dzieje się w Paryżu) określił temi słowy jedną z francuskich gwiazd ekranu: „Posępna ta piękność ma skośne oczy — oczy czarodziejki Circe, dla przeciętnych zjadaczy chleba“.
Przeczytawszy ten frazes, Gina Manes (o niej to bowiem mowa) wybrała jedną ze swych fotografij i posłała ją panu Pawłowi Reboux (o niego tu bowiem chodzi) z taką dedykacją:
Jedynemu, którego nie mogłabym zmienić, bo moja władza nie działa w kierunku odwrotnym — Circe.
Jak wiadomo, Circe miała dar zamieniania ludzi w wieprze...
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej