Panowie
Mieczysław Cybulski
(16 marca 1903 - 13 sierpnia 1984)
Zjawiskowej urody amant. Jasnowłosy chłopiec, o pełnych melancholijnej zadumy niebieskich oczach. Kierowca autobusu i wielki entuzjasta sportów motorowych. Zagrał w 27 filmach i choć nie zawsze były to role pierwszoplanowe, zawsze traktował je poważnie.
... czytaj więcej
Idziemy do kina

Chłopi
Autoryzowana przez Władysława Reymonta adaptacja jego wielkiej powieści "Chłopi". Wytwórnia Ornak powierzyła reżyserię panu Eugeniuszowi Modzelewskiemu, który wykonywa również zdjęcia. W rolach głównych Anna Belina jako Hanka, żona Antka. Rewelacyjny Mieczysław Frenkiel, Henryk Rydzewski...
... czytaj więcej
Troche humoru
Albert Prejean bawił niedawno w Mona­chium, gdzie nakręcano wersję francuską „Kontrolera Wagonów Sypialnych". Pewnego razu Albert i dwie jego partnerki, szykowne Paryżanki, Danielle Darrieux i Germaine Ro­nere weszli do jednej z tych monumentalnych kawiarń, z jakich słynie stolica Bawarji.
Obie panie dobyły pomadki i puder, bu­dząc sensację w kawiarni, bo, jak wiadomo, Niemkom pod rządami Hitlera nie wolno po­prawiać urody. Widząc to, Prejean rzekł:
Cóż to, mam być gorszy? Niech i na mnie patrzą tubylcy!...
Położywszy na talerz wiązkę konwalij, przyprawił oliwą i octem, posolił i... zjadł, ku zdumieniu całej publiczności...
Po kwadransie, tu i tam zieleniła się na stolikach sałatka z konwalij, spożywana z wielkim pietyzmem, jako „dernier cri" kuch­ni paryskiej...
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej