Panowie
Aleksander Żabczyński
Wysoki szatyn o pięknej głowie, jasnych, o szafirowych oczach i wyjątkowo re­gularnych rysach twarzy i zniewalającym uśmiechu. .
Budził podziw jego głos, muzykalność, wykwint i precyzję gestu. W okresie mię­dzywojennym grał zwykle role komediowych amantów i zdobył w nich popularność, którą pomnażały jeszcze występy w rewii i filmie. Jerzy Maśnicki i Kamil Stepan w `Pleografie. Słowniku biograficznym filmu polskiego` przytaczają cytat z popremierowej recenzji z filmu Jadzia ` największy (obok Cybulskiego) amant filmu polskiego z prawdziwego zdarzenia, który wygląda i gra prawdziwie po europejsku`. ... czytaj więcej[82]
Idziemy do kina

Dusze w niewoli
Dramat współczesny w 10 częściach wg powieści BOLESŁAWA PRUSA.
LUDWIK SOLSKI w roli starego Lachowicza. Reżyseruje Leon Trystan. Ponadto w obsadzie wielki amant Bolesław Mierzejewski i kandydat na takowego Mieczysław Cybulski. Ukoronowana, Najpiękniejsza Polka Zofia Batycka rozsądzi. Debiut Puni!! Alicja Halama po raz pierwszy w filmie.
... czytaj więcej[1139]
Troche humoru
BUSTER KEATON POLUJE
Buster Keaton jest równie zamiłowanym, jak niefortunnym myśliwym. Widząc, jak wraca z pustą torbą, służący zapytuje dyplomatycznie:
— Czy pan już odesłał do kuchni?
— Nie, do szpitala...
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej