Panowie
Adam Brodzisz
(18 lutego 1906 - 9 listopada 1986)
Jeden z najpopularniejszych aktorów przedwojennego polskiego kina. Lwowianin. Miłośnik sportów czynnie je uprawiający. Jedyny aktor przedwojenny, który dorobił się ruchu kinomanek nazwanego od jego nazwiska "brodziszomanki". Wysoki, przystojny i sympatyczny. Doskonale prezentujący się i w garniturze... i w mundurze. Mąż aktorki Marii Bogdy, z która stworzyli "najpiękniejszą parę filmową".
... czytaj więcej
Idziemy do kina

Studenci
POLA NEGRI. Mia Mara, Halina Bruczówna i prześliczna Rafaela Bończa w dramacie erotycznym o powikłanych losach i tragicznych wyborach. W rolach męskich Kazimierz Junosza-Stępowski i Władysław Grabowski. Produkcja SFINKS pod kierownictwem Aleksandra Hertza ... czytaj więcej
Troche humoru
ALE... KTÓRY?
U Nancy Carral zadźwięczał telefon. Gwiazda ujmuje słuchawkę:
- Hallo! Kto mówi?
- Tu Adolf — odzywa się głos Adolfa Menjou.
- Kto? Nic nie słyszę.
- Adolf. A jak Albert, d- jak Damita, o jak Olgierd, l jak Ludwik, f jak Fryderyk.
- No dobrze, dobrze — woła zniecierpliwiona gwiazda — ale który to z was?...
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej