Panowie
Józef Węgrzyn
(13 marca 1884 - 4 września 1952)
Jeden z najwybitniejszych aktorów i jeden z najsławniejszych tragików w teatrze polskim Chętnie grywał także przed kamerą. Wystąpił w czterdziestu dziewięciu filmach: trzydziestu jeden niemych i osiemnastu dźwiękowych. "Więcej niż średniego wzrostu, miał głowę greckiego boga (...) Granatowa, ułożona w rzeźbiarskie pukle czupryna, prosty nos, wąskie brwi, oczyska jak dwie gwiazdy, matowa śliczna cera i niski, o cudownym, metalicznym brzmieniu głos, południowy temperament, to były dary, jakimi hojnie obdarzyła natura młodego Józefa Wę­grzyna".
... czytaj więcej
Idziemy do kina

Wiatr od morza
Z „Wiatrem od morza“ wtargnął na ekrany polskie świeży, krzepiący powiew. Rozwiał on stęchłe wyziewy spelunki, alkowy i moskiewskiego dziegciu, wyziewy, bez których jakoby film polski nie mógł być „kasowy“. Przepędził tę legendę „Wiatr od morza"; oby bezpowrotnie! ... czytaj więcej
Troche humoru
KTO PAN JEST
Pewnemu reżyserowi od kilku miesięcy narzucał się młody adept sztuki filmowej. Napastował reżysera z niebywałym tupetem. Gdziekolwiek i w jakimkolwiek towarzystwie zastawał reżysera, podchodził do niego, witał się ze wszystkimi i pytał: „mistrzuniu, jest coś dla mnie?“
Raz jednak reżyser nie wytrzymał i zapytał:
— No dobrze, ale kto pan jest?
— Jestem właśnie ten, co to się panu codziennie naprzykrza... — odpowiedział kandydat i uśmiechnął się niewinnie.

[/table]

Obrazek


..

..


INFORMACJA O FILMIE


Gdzieś w Afryce. Idą zmiany. Uzbrojeni rebelianci próbują przejąć władzę, siły rządowe robią wszystko, by stłumić bunt, biali plantatorzy w strachu opuszczają swoje posiadłości. Marie (Isabelle Huppert), zarządzająca plantacją kawy, decyduje się zostać. Jej mąż potajemnie szykuje się do ucieczki, ich syn przyłącza się do buntowników. "Biała Afryka" jest opowieścią o świecie, który znamy, choćby z książek Coetzeego.

Claire Denis niczego jednak nie kopiuje. Jej styl jest na wskroś oryginalny. Nie lubi prosto opowiedzianych historii. Rozrywa strukturę czasu, zderza teraźniejszość z przeszłością. Stawia na obraz, na niepokojący nastrój (muzyka Tindersticks). To kino niełatwe w odbiorze, mocne i niejednoznaczne. Stoi za nim artystka, o której jeden z krytyków powiedział nie bez racji: "Nie ma obecnie lepszego filmowca".

Źródło - Jakub Socha, Duży Format



..

..


Obrazek


..

..
TWÓRCY
Reżyseria: Claire Denis
Scenariusz: Claire Denis, Marie N'Diaye
Muzyka: Stuart Staples
Zdjęcia: Yves Cape
Montaż: Guy Lecorne
Scenografia:Abiassi Saint-Père
Kostiumy: Judy Shrewsbury
Producent: Pascal Caucheteux
OBSADA
Isabelle Huppert Maria
Christopher Lambert - André
Nicolas Duvauchelle - Manuel
Isaach de Bankolé - "The Boxer"
Adèle Ado - Lucie
Michel Subor - ojciec Andre
William Nadylam - Chérif
David Gozlan - Hamudi
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej