Panowie
Mieczysław Cybulski
(16 marca 1903 - 13 sierpnia 1984)
Zjawiskowej urody amant. Jasnowłosy chłopiec, o pełnych melancholijnej zadumy niebieskich oczach. Kierowca autobusu i wielki entuzjasta sportów motorowych. Zagrał w 27 filmach i choć nie zawsze były to role pierwszoplanowe, zawsze traktował je poważnie.
... czytaj więcej[15]
Idziemy do kina

Wiatr od morza
Z „Wiatrem od morza“ wtargnął na ekrany polskie świeży, krzepiący powiew. Rozwiał on stęchłe wyziewy spelunki, alkowy i moskiewskiego dziegciu, wyziewy, bez których jakoby film polski nie mógł być „kasowy“. Przepędził tę legendę „Wiatr od morza"; oby bezpowrotnie! ... czytaj więcej[1304]
Troche humoru
SCENA MAŁŻEŃSKA

Rzecz dziele się — powiedzmy — w Paryżu. Modny gwiazdor ożenił się z prześliczną koleżanką. Tworzą oboje piękną i dobraną parę, ale... Pan mąż ma węża w kieszeni, a piękna pani lubi się stroić.
Stąd kwasy. Pewnego dnia podsłuchano taki djalog:
Ona: — już mnie nie kochasz. Wszystko skończone!
On: — Ależ ja cię ubóstwiam!
Ona: — Nie wierze!
On: — Jak możesz tak mówić?
Ona: — No, bo czy można kochać kobietę tak źle ubraną, jak ja?
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej