Panowie
Franciszek Brodniewicz
(29 listopada 1892 - 17 sierpnia 1944)
Wielki amant polskiego kina urodził się 29 listopada 1892 w Kwilczu w rodzinie krawca. Zadebiutował na deskach teatru jeszcze przed ukończeniem gimnazjum. Do gimnazjum uczęszczał w Poznaniu (i tu uzyskał maturę) a debiut odbył się na scenie poznańskiego Teatru Polskiego w 1912 roku. W tym też teatrze przez następne dwa lata występował w rolach epizodycznych. Następnie grywał w teatrach prowincjonalnych specjalizując się w rolach amantów w dramatach i komediach. W sezonie 1920/21 uzyskał angaż w Teatrze Miejskim w Bydgoszczy. ... czytaj więcej[81]
Idziemy do kina

Ochrana warszawska i jej tajemnice
Produkcja Sfinsk. W rolach głownych Kazimierz Junosza-Stępowski, Józef Węgrzyn, Halina Bruczówna. Warszawa po rządami carskiej ochrany i miłość jej naczelnika do pięknej Polki ... czytaj więcej[1103]
Troche humoru
NIE ZROZUMIAŁA
Pewien sumienny reżyser miał zwyczaj pokazywać artystom sposób gry, dodając zawsze:
Rozumiesz o co mi chodzi?
Zdarzyło się, że jakaś młoda statystka nie umiała zagrać sceny miłosnej. Reżyser pokazał, jak należy całować partnera, poczem zapytał swoim zwyczajem:
Rozumiesz o co mi chodzi?
O tak! — odparła dziewczyna, strzelając zalotnie oczami — ale dziś nie mam czasu. Jutro wieczorem, jeśli chcesz, to i owszem!
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej