Panowie
Aleksander Żabczyński
Wysoki szatyn o pięknej głowie, jasnych, o szafirowych oczach i wyjątkowo re­gularnych rysach twarzy i zniewalającym uśmiechu. .
Budził podziw jego głos, muzykalność, wykwint i precyzję gestu. W okresie mię­dzywojennym grał zwykle role komediowych amantów i zdobył w nich popularność, którą pomnażały jeszcze występy w rewii i filmie. Jerzy Maśnicki i Kamil Stepan w `Pleografie. Słowniku biograficznym filmu polskiego` przytaczają cytat z popremierowej recenzji z filmu Jadzia ` największy (obok Cybulskiego) amant filmu polskiego z prawdziwego zdarzenia, który wygląda i gra prawdziwie po europejsku`. ... czytaj więcej
Idziemy do kina

Otchłań pokuty
A więc zostaliśmy obdarzeni przez młodą wytwórnię „Kinostudja“ filmem polskim, mogącym śmiało liczyć na export, przynosząc im zarazem słuszne uznanie za wprowadzenie krajowej produkcji na racjonalne tory przez zgrupowanie sił młodych, zdolnych i miłujących kino, jako Sztukę. ... czytaj więcej
Troche humoru
WŚRÓD GWIAZD.

Henri Garat powrócił z Hollywood do Paryża.
— Właściwie, coś ty tam robił tak długo? — zagadnął Albert Prejean „czarujqcego chłopca".
— Hm. Leżałem na trawie i patrzyłem w gwiazdy.
— I to wszystko?
— Nie. I vice versa...
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej