Panowie
Adam Brodzisz
(18 lutego 1906 - 9 listopada 1986)
Jeden z najpopularniejszych aktorów przedwojennego polskiego kina. Lwowianin. Miłośnik sportów czynnie je uprawiający. Jedyny aktor przedwojenny, który dorobił się ruchu kinomanek nazwanego od jego nazwiska "brodziszomanki". Wysoki, przystojny i sympatyczny. Doskonale prezentujący się i w garniturze... i w mundurze. Mąż aktorki Marii Bogdy, z która stworzyli "najpiękniejszą parę filmową".
... czytaj więcej
Idziemy do kina

Mascotte
Fabularny debiut Aleksandra Forda. Film o szczęściu w miłości i nieobliczalnych skutkach wiary w przesądy. Piękna panie i przystojni panowie. Tańczy grupa baletowa Tatiana Girls. Kręci sie koło rulety a konie do mety mkną... Produkcja Zoro-Film ... czytaj więcej
Troche humoru
ZGADNIJ PO CO PRZYCHODZĘ
- Założę się o sto franków, że nie zgadniesz, co mnie tu sprowadza — rzekł wesoły komik, Armand Bernard, do Henryka Garata, zdejmując palto w przedpokoju.
Garat wzruszył ramionami:
- Nie mam potrzeby zgadywać: chcesz naciągnąć mnie na pożyczkę.
- Bynajmniej! Przyszedłem na miłą pogawędkę. Przegrałeś, bratku: dawaj sto franków!
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej