Panowie
Witold Conti
(2 lutego 1908 - 25 maja 1944)
Prócz wielkiej urody zewnętrznej odznacza się Conti zaletą, która w obecnej fazie triumfu filmu dźwiękowego przedstawia walny atut — mianowicie pięknym, miłym głosem i gra na skrzypcach. Jest prosty i miły w obejściu, toteż rozmowa z nim odrazu nabiera uroku sympatycznej pogawędki. ... czytaj więcej[80]
Idziemy do kina

Krwawa dola
Dramatyczne dzieło, za podszeptem Henryka Sienkiewicza, reżyseruje Władysław Paliński. Piękna chłopka celem lubieżnego ataku pisarza. Pijaństwo prowadzi do zguby. Czasem gdy płoną serca - pala się również dwory. Produkcja Kooperatywa Artystyczna
... czytaj więcej[1175]
Troche humoru
NA LEKCJI KOSMOGRAFII
— Gapski, wymień mi najważniejsze gwiazdy.
— Greta Garbo, Ramon Novarro, Marlena Dietrich, Jadwiga Smosarska, Adam Brodzisz i... Pat i Patachon, panie psorze!
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej