Panowie
Aleksander Żabczyński
Wysoki szatyn o pięknej głowie, jasnych, o szafirowych oczach i wyjątkowo re­gularnych rysach twarzy i zniewalającym uśmiechu. .
Budził podziw jego głos, muzykalność, wykwint i precyzję gestu. W okresie mię­dzywojennym grał zwykle role komediowych amantów i zdobył w nich popularność, którą pomnażały jeszcze występy w rewii i filmie. Jerzy Maśnicki i Kamil Stepan w `Pleografie. Słowniku biograficznym filmu polskiego` przytaczają cytat z popremierowej recenzji z filmu Jadzia ` największy (obok Cybulskiego) amant filmu polskiego z prawdziwego zdarzenia, który wygląda i gra prawdziwie po europejsku`. ... czytaj więcej
Idziemy do kina

Biały Murzyn
Polski melodramat z 1939 roku, na podstawie powieści Michała Bałuckiego z 1875 roku, pod tym samym tytułem. Reżyseria - Leonard Buczkowski, scenariusz: Tadeusz Dołęga-Mostowicz. Antoni, student medycyny, przyjeżdża na wakacje do ojcowskiej chłopskiej chaty. W dramatycznych okolicznościach poznaje hrabiankę Jadwigę, która od pierwszej chwili - mylnie interpretując jego postępowanie - upokarza go. Mimo to każde przelotne spotkanie z Jadwigą potęguje rozbudzoną w nim miłość do niej, a zarazem pogłębia świadomość jej beznadziejności. Kiedy widzi podczas zabawy we dworze Jadwigę promieniejącą ze szczęścia w tańcu z narzeczonym, zaszywa się w osamotnieniu. ... czytaj więcej
Troche humoru
CUDOWNIE! BAJECZNIE!
Ernest Lubitsch ma zwyczaj mówienia po każdej scenie.
— Cudownie! Bajecznie! Znakamicie! No, to powtórzymy to jeszcze raz.
Niekiedy powtarza się to siedem i osiem razy..
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej