Panowie
Józef Węgrzyn
(13 marca 1884 - 4 września 1952)
Jeden z najwybitniejszych aktorów i jeden z najsławniejszych tragików w teatrze polskim Chętnie grywał także przed kamerą. Wystąpił w czterdziestu dziewięciu filmach: trzydziestu jeden niemych i osiemnastu dźwiękowych. "Więcej niż średniego wzrostu, miał głowę greckiego boga (...) Granatowa, ułożona w rzeźbiarskie pukle czupryna, prosty nos, wąskie brwi, oczyska jak dwie gwiazdy, matowa śliczna cera i niski, o cudownym, metalicznym brzmieniu głos, południowy temperament, to były dary, jakimi hojnie obdarzyła natura młodego Józefa Wę­grzyna".
... czytaj więcej
Idziemy do kina

Mogiła nieznanego żołnierza
Film powstały z inicjatywy producenta Alfreda Niemirskiego - współzałożyciela wytwórni "Sfinks", a w latach dwudziestych właściciela prywatnej wytwórni "Star-Film" - miał stać się pierwszym z serii obrazów kręconych w duchu polityki propagandowej kształtowanej przez rząd po przewrocie majowym, bazującej na etosie polskiego żołnierza i gloryfikującym udział legionów Piłsudskiego w walkach z bolszewizmem. ... czytaj więcej
Troche humoru
SAWAN KUPUJE KAPELUSZ
— Chciałbym nabyć kapelusz—mówi z wdziękiem Zbyszko Sawan, stając przed ladą wielkiego magazynu.
— Jaki kapelusz pan sobie życzy? Jasny czy ciemny? Rondo proste, czy podniesione?
— Nie. Proszę mi dać taki kapelusz, żebym go mógł nosić w ręku albo pod pachą, I żebym go nigdzie nie zapomniał.
Subiekt nieco zbaraniał. Nie wiedział, że Zbyszko jest humorystą na sposób angielski — na zimno.
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej