Panowie
Zbigniew Sawan
(14 kwietnia 1904 - 4 czerwca 1984)
Polski aktor kina niemego i dźwiękowego, reżyser teatralny, dyrektor teatrów. Bratem aktorki Jadwigi Nowakowskiej-Boryty. Brał udział jako żołnierz w wojnie z bolszewikami. Wystąpił w dwunastu przedwojennych filmach przeważnie w roli amanta. Ciemny szatyn o pociągłej twarzy i piwnych oczach. Grał w teatrach z najwybitniejszymi artystami sceny. Był uczniem Zelwerowicza i Jaracza. Po wojnie nadal pracował dla teatru i jako aktor i jako dyrektor scen. Wystąpił też w rolach epizodycznych w ponad dwudziestu filmach fabularnych i telewizyjnych
... czytaj więcej[1126]
Idziemy do kina

Uśmiech losu
Reżyseria: Ryszard Ordyński na podstawie dramatu Włodzimierza Perzyńskiego - UŚMIECH LOSU. Zdjęcia: Zbigniew Gniazdowski. Grają: Jadwiga Smosarska, Kazimierz Junosza-Stępowski
Panna Irena Głębocka, piękna i bogata jedynaczka - gra ją Jadwiga Smosarska - jest dziewczyną wyzwoloną, nowoczesną i przepojoną pozytywistycznymi ideami. Swój młodzieńczy zapał i energię pragnie wyzwolić w pracy dla społeczeństwa. Społeczeństwo nie pozostaje głuche na te zapały i wychodzi jej na przeciw wyłaniając swego przedstawiciela: przystojnego osobnik Jana Kozłowskiego o nieustalonych dochodach za to aparycji Kazimierza Junosza-Stępowskiego.
... czytaj więcej[341]
Troche humoru
CUDOWNIE! BAJECZNIE!
Ernest Lubitsch ma zwyczaj mówienia po każdej scenie.
— Cudownie! Bajecznie! Znakamicie! No, to powtórzymy to jeszcze raz.
Niekiedy powtarza się to siedem i osiem razy..
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej