Panowie
Aleksander Żabczyński
Wysoki szatyn o pięknej głowie, jasnych, o szafirowych oczach i wyjątkowo re­gularnych rysach twarzy i zniewalającym uśmiechu. .
Budził podziw jego głos, muzykalność, wykwint i precyzję gestu. W okresie mię­dzywojennym grał zwykle role komediowych amantów i zdobył w nich popularność, którą pomnażały jeszcze występy w rewii i filmie. Jerzy Maśnicki i Kamil Stepan w `Pleografie. Słowniku biograficznym filmu polskiego` przytaczają cytat z popremierowej recenzji z filmu Jadzia ` największy (obok Cybulskiego) amant filmu polskiego z prawdziwego zdarzenia, który wygląda i gra prawdziwie po europejsku`. ... czytaj więcej
Idziemy do kina

Uśmiech losu
Reżyseria: Ryszard Ordyński na podstawie dramatu Włodzimierza Perzyńskiego - UŚMIECH LOSU. Zdjęcia: Zbigniew Gniazdowski. Grają: Jadwiga Smosarska, Kazimierz Junosza-Stępowski
Panna Irena Głębocka, piękna i bogata jedynaczka - gra ją Jadwiga Smosarska - jest dziewczyną wyzwoloną, nowoczesną i przepojoną pozytywistycznymi ideami. Swój młodzieńczy zapał i energię pragnie wyzwolić w pracy dla społeczeństwa. Społeczeństwo nie pozostaje głuche na te zapały i wychodzi jej na przeciw wyłaniając swego przedstawiciela: przystojnego osobnik Jana Kozłowskiego o nieustalonych dochodach za to aparycji Kazimierza Junosza-Stępowskiego.
... czytaj więcej
Troche humoru
ROZMIEŃ MI...
Lech Owron znów nie jest przy gotówce. Zbliża się do siedzącego w "Jtalji" reżysera Waszyńskiego, podsuwa mu dziesięciozłotówkę i prosi:
- Zmień mi.
- Na dwie pięciozłotówki?
- Nie. Na trzy setki.
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej