Panowie
Zbigniew Sawan
(14 kwietnia 1904 - 4 czerwca 1984)
Polski aktor kina niemego i dźwiękowego, reżyser teatralny, dyrektor teatrów. Bratem aktorki Jadwigi Nowakowskiej-Boryty. Brał udział jako żołnierz w wojnie z bolszewikami. Wystąpił w dwunastu przedwojennych filmach przeważnie w roli amanta. Ciemny szatyn o pociągłej twarzy i piwnych oczach. Grał w teatrach z najwybitniejszymi artystami sceny. Był uczniem Zelwerowicza i Jaracza. Po wojnie nadal pracował dla teatru i jako aktor i jako dyrektor scen. Wystąpił też w rolach epizodycznych w ponad dwudziestu filmach fabularnych i telewizyjnych
... czytaj więcej
Idziemy do kina

Bóg zemsty
Wspaniały obraz według specjalnego obstalunku Teatru Sztremera ze zdjęciami robionymi w Wilnie. Bohaterem tej tragedii jest zasługujący na gniew „Boga zemsty” hipokryta – żyd-ortodoks i zarazem właściciel domu publicznego. Scenariusz i reżyseria: Aleksandr Arkatow i Dawid Herman ... czytaj więcej
Troche humoru
DZIWNA ODPOWIEDŹ.
Dwie adeptki filmowe narzekają, że nie udaje im się „dostać do filmu".
— Co ja właściwie powinnam robić, żeby wreszcie spodobać się jakiemu reżyserowi — wzdycha jedna.
— Powinnaś robić to, czegoś robić nie powinna — brzmi zagadkowa odpowiedź bardziej „doświadczonej".
Felietony
Czas na reklame
Animacje
Teksty i artykuły znalezione w przedwojennej prasie polskiej dotyczące filmu animowanego. Zapewne będzie ich niewiele. Najpierw Władysław Starewicz, entomolog amator z polsko-litewskiej rodziny, który 1910 roku nakręcił pierwszy na świecie animowany film w technice stop-motion. W ten sposób powstał obrazek „Piękna Lukanida” z waleczny żukami w roli głównej. Zapewne też Feliks Kuczkowski, który w 1917 roku zrealizował dwa pierwsze quasi-animowane filmy rysunkowe „Flirt krzesełek” i Luneta ma dwa końce. Karol Irzykowski – wybitny krytyk międzywojenny – umieścił Kuczkowskiego na kartach „Dziesiątej muzy”, jednej z pierwszych teoretycznych publikacji dotyczących kina. +...czytaj wiecej