Stare niusy
Syn królewski

Przed kilku dniami donieśliśmy w telegramach, że członek włoskiego domu królewskiego, książę H u m b e r t, noszący nazwisko hr. Salemi został nagle na wyraźny rozkaz króla włoskiego wydalony z akademii marynarki w Liworno, gdzie — jako oficer marynarki — uzupełniał swoje studya nautyczne. Obecnie wychodzą na jaw szczegóły, które rzucają snop jaskrawego światła na stosunki istniejące nawet w domach panujących. Zbrodnia i to ta pospolita nie zatrzymuje się nawet przed wyzłoconemi wrotami domów panujących, lecz porywa ofiary swoje nawet ze sfer bardzo wysoko położonych, które chyba powinny świecić przykładem dla milionowych rzesz.

Rodzice hr. Salemi.

Książę Humbert, hr. Salemi, jest synem zmarłego w r. 1880 w Turynie księcia Amadeusza Aosty, członka dynastyi sabaudzkiej panującej we Włoszech. Ks. Aosta był od roku 1870 do 1873 królem hiszpańskim i dopiero pod naporem ówczesnej rewolucyi karlistowskiej musiał z tronu hiszpańskiego zrezygnować, poczem usunął się w zacisze życia prywatnego. Matka zaś hr. Salemi, z domu księżna Latycya Bonaparte, pochodzi również z dynastyi ongi panującej i zaliczoną jest do rzędu książąt krwi.

Przyczyny wydalenia z akademii.

Komendant akademii marynarki, admirał markiz Baggio-Ducarne, od dłuższego czasu zasypywany był skargami ze strony oficerów, uczęszczających do akademii, że z płaszczów wieszanych w przedpokojach sal wykładowych giną im w niewytłómaczony sposób wartościowe przedmioty. Wszelkie w tym kierunku kroki, wdrażane celem wykrycia winowajcy, dawały rezultat negatywny. Podejrzenie z początku skierowano przeciw służbie akademii i przeciw kilku podoficerom, którzy do służby ordynansowej byli do akademii odkomenderowani. Ponieważ nie miano dostatecznych dowodów ich winy, przeto musiano się ograniczyć na wydaleniu służby i podoficerów i zastąpienia ich innym personelem.

Tymczasem kradzieże systematycznie się powtarzały. Ginęły portfele z pieniądzmi, srebrne papierośnice, portmonetki i t. d. Wówczas skierowało się podejrzenie przeciw kilku uczniom akademii, którym tylko tyle można było zarzucić, że nie są tak bogaci jak ich utytułowani koledzy z akademii.

Można sobie wyobrazić rozpacz tych biednych oficerów, gdy się dowiedzieli, jakie podejrzenie na nich ciąży. Wprawdzie wdrożone śledztwo wykazało ich najzupełniejszą niewinność, lecz tego było za mało ambitnym oficerom. Solidarnie
zażądali przeprowadzenia ścisłego śledztwa w obrębie akademii, bez oszczędzenia kogokolwiek. Zagrozili oni komendantowi akademii masowem samobójstwem na wypadek, jeśliby się nie stało zadość ich życzeniu, gdyż żyć dłużej nie potrafią pod obuchem tak hańbiącego podejrzenia.

Nieoczekiwany wynik śledztwa.

Wobec podobnego zbiorowego kroku uczniów akademii, zarządził komendant ścisłe śledztwo i rewizyę mieszkań uczniów akademii. Śledztwo wykazało niezbicie, że kradzieży tych dokonywał hr. Salemi. W mieszkaniu jego znaleziono wiele cennych przedmiotów, które w ostatnich czasach zginęły.

Paniczny strach ogarnął komendanta akademii. Stanął wobec problemu wprost tragicznego dla każdego żołnierza. Z jednej strony nieubłagany obowiązek służbowy, z drugiej zaprzysiężona cześć i wierność domowi królewskiemu. A hr. Saleni był członkiem domu panującego...

Markiz Baggio-Ducarne, nakazawszy wszystkim o zajściu najściślejszą tajemnicę, wybrał się natychmiast z raportem do króla. O północy stanął w Rzymie i udał się wprost z dworca do pałacu królewskiego na Kwirynale. Król spał. Admirał nakazał służbowemu oficerowi zbudzić króla, gdyż sprawa jest niezwykłej wagi i nie cierpi zwłoki. W myśl instrukcyi pałacowej, adjutant króla zbudził.

Król Wiktor Emanuel, wysłuchawszy niezwykłego raportu komendanta akademii, nakazał natychmiast swego krewniaka wykluczyć Z akademii, przyczem zarządził, aby przeciw niemu wystąpiono z c a ł ą surowością, na jaką wojskowe prawo karne zezwala.

Drugiego dnia nad ranem nadszedł do akademii marynarki w Liworno telegram z gabinetu wojskowego króla, zarządzający natychmiastowe wydalenie hr. Salemi z akademii.

Osoba hr. Salemi.

Książę Humbert urodził się 22 czerwca 1889 r. w Turynie — ma zatem obecnie 22 lat. Jego obaj bracia, synowie króla Amadeusza z pierwszego małżeństwa, to znani w świecie sportowym i naukowym książę Aosty, (słynny podróżnik?, hr. Turynu i książę Abruzzów. Ks. Humbert, który nigdy nie zdradzał wielkiej ochoty do nauki, został przed trzema laty przyjęły w poczet słuchaczów akademii marynarki. Robił w nauce bardzo słabe postępy, a ponieważ był zamknięty w sobie i ponurego usposobienia, nie cieszył się wcale sympatyami wśród kolegów.

W myśl konstytucyi włoskiej książęta krwi stają się w 21 roku życia pełnoletnimi, to też zeszłego roku ks. Humbert został zaliczony w poczet dziedzicznych członków senatu i jako taki złożył na uroczystem posiedzeniu przysięgę na konstytucyę państwa.

Hr. Salemi prowadził się wysoce niemoralnie. Bardzo często wymykał się na noc z internatu akademii i wałęsał się po norach i spelunkach najgorszej kategoryi, jakich każde miasto portowe liczy na tuziny. Te eskapady księcia były dobrze znane jego przełożonym, bo też jego guwerner, major Tignani, miał od króla
nakazane, bezwzględnie postępować z swoim pupilem. Kilkakrotnie był też karany za swoje postępki aresztem a razu pewnego wyłamał się nawet z aresztu, za co później został zamknięty o chlebie i wodzie.

Tryb życia lekkomyślnego kuzyna królewskiego był tematem codziennych rozmów w Liworno, to też obecne wykluczenie go z akademii za kradzież nie sprawiło w Liworno wielkiego wrażenia.



[i]Ilustrowany Kurier Codzienny nr 107. 11 maja 1911[/i]
Troche humoru
OBRAZIŁ SIE
Emil Jannings jest bardzo potulnym mężem. A jednak obraził się na żonę. Było tak: pewnego razu wrócił do domu nad ranem.
— Koteczko... zdję... zdjęcia się przeciągnęły... Zresztą dopiero dwunasta...
— Spojrzyj na zegar! Trzecia!
Na to Jannings z miną obrażonego niewiniątka:
— Więc głupiemu zegarowi wierzysz więcej, niż mnie?

Co nowego?
Obrazek
Laureaci 72. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes.

Bong Joon-ho


Jury pod przewodnictwem Alejandro Gonzáleza Iñárritu wyróżniło Złotą Palmą "Parasite" w reżyserii Joon-ho Bonga,

"Parasite" to czarna komedia, która opowiada historię dwóch rodzin. Pierwsza z nich mieszka w zakaraluszonej piwnicy. Druga w bogatej willi. Pierwsza zmaga się z bezrobociem, druga opływa w luksusie. Wraz z rozwojem akcji ta biedniejsza rodzina przy pomocy oszustw i intryg przenika do domu bogatych "burżujów" tworząc pewnego rodzaju alegorię współczesnego świata.




Mati Diop


Grand Prix Jury odebrała Mati Diop za film „Atlantique”. Francuzka senegalskiego pochodzenia w swoim rodzinnym kraju zrobiła film o dziewczynie, która w przeddzień ślubu z zamożnym mężczyzną, wraca do swojej dawnej miłości. Ale trzecim bohaterem filmu jest tytułowy Atlantyk – ocean, przez który trzeba się przeprawić, by pobiec za marzeniami o lepszym życiu. Ocena, który w czasie tych wypraw pochłania niejedno ludzkie życie.




Nagroda Jury przypadła ex aequo dwóm filmom o przemocy: znakomitym „Nędznikom” Francuza Ladja Ly – opowieści o potwornej agresji rodzącej się na zamieszkałych przez emigrantów przedmieściach Paryża oraz „Bacurau” Juliano Dornellesa i Klebera Mendonci Filho, którzy opowiedzieli o horrorze na brazylijskiej prowincji, łącząc styl westernowy i science fiction.




Za najlepszych reżyserów festiwalu uznano braci Jeana-Pierre’a i Luca Dardenne’ów, twórców filmu „Młody Ahmed” o 12-letnim muzułmaninie, który wychował się w Belgii, wśród zachodnich wzorów, ale pod wpływem imama stał się fanatykiem religijnych, szykującym w imię Allaha zamach na swoją nauczycielkę.




Emily Beecham



Nagroda za najlepszą rolę kobiecą przypadła Emily Beecham za „Little Joe”. W filmie Jessiki Hausner aktorka zagrała kobietę-naukowca, która wyhodowała kwiat, którego zapach czyni ludzi szczęśliwymi. Pierwszy podarowała własnemu synkowi. Czy w ten sposób, wnikając w psychikę innego człowieka, stała się współczesną konstruktorką Frankensteina?

Za najlepszego aktora jury uznało Antonio Banderasa, który stworzył wspaniałą kreację w filmie Pedro AlmodovaraBól i blask”, wcielając się w alter ego reżysera.

Celine Sciamma, której „Portret młodej kobiety w ogniu” przez krytyków wymieniany była jako jeden z faworytów do Złotej Palmy, dostała „tylko” nagrodę za scenariusz.

Specjalne wyróżnienie jury dostał Palestyńczyk Elia Suleiman za film „Must Be Heaven”.


Lista:

Złota Palma - „Parasite”w reżyserii Bong Joon-Ho
Grand Prix - Atlantique w reżyserii Mati Diop
Nagroda Jury - Les Misérables (reż. Ladj Ly) i Bacurau (reż. Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho)
Najlepszy reżyser - bracia Dardenne za „Young Ahmed”
Najlepszy aktor - Antonio Banderas ("Ból i blask" Pedro Almodovara)
Najlepsza aktorka - Emily Beecham ("Little Joe")
Najlepszy scenariusz - Celine Sciamma za „Portrait of a Lady on Fire"
Camera D'Or dla pierwszego filmu - César Diaz za „Nuestras Madres”
Najlepszy film krótkometrażowy - „The Distance Between Us and the Sky” Vasilisa Kekatosa
WYRÓŻNIENIE
"Monstruo Dios", reż. Agustina San Martín

POZOSTAŁE NAGRODY

ZŁOTA KAMERA (nagroda za debiut)
"Nuestras Madres", reż. César Díaz

GOLDEN EYE (nagroda dokumentalna)
"For Sama", reż. Waad al-Khateab, Edward Watts

NAGRODA JURY EKUMENICZNEGO
"A Hidden Life", reż. Terrence Malick


QUEER PALM
"Portrait de la jeune fille en feu", reż. Céline Sciamma

NAGRODA FIPRESCI
"It Must Be Heaven", reż. Elia Suleiman







Obrazek



Jury przewodniczy Meksykanin Alejandro Gonzalez Iñárritu, reżyser "Zjawy", "Birdmana" i "Amores Perros". W 2006 r. otrzymał Złotą Palmą za reżyserię filmu "Babel".

Maimouna N’Diaye, laureatka Afrykańskiej Nagrody Filmowej za rolę w "L'oeil du cyclone" z 2015 r. Rodzice N'Diaye pochodzą z Nigerii i Senegalu. Dzieciństwo spędziła w Gwinei, Wybrzeżu Kości Słoniowej i Burkina Faso. Później wyemigrowała do Francji, aby studiować teatr.

Elle Fanning. Amerykańska aktorka filmowa i telewizyjna. Gwiazda filmów "Na pokuszenie" (reż. Sofia Coppola) i "Neon Demon" (reż. Nicolas Winding Refn),

Kelly Reichardt. Urodziła się i wychowała w Miami-Dade Country na Florydzie. Wyreżyserowała Old Joy (2006), premiera na festiwalu Sundance w 2006 roku. Był to pierwszy amerykański film, który zdobył nagrodę Tiger na Festiwalu Filmowym w Rotterdamie. Jej River of Grass (1994), nakręcony w rodzinnym mieście Dade County, został wymieniony jako jeden z najlepszych filmów w 1995 r.


Alice Rohrwacher. W 2018 r. dostała w Cannes nagrodę za scenariusz "Szczęśliwego Lazzara".

Paweł Pawlikowski. W 2018 otrzymał w Cannes Złotą Palmę za najlepszą reżyserię jako pierwszy polski twórca w historii tej nagrody.
w Cannes spośród Polaków jurorami byli: Jerzy Skolimowski (1987), Krzysztof Kieślowski (1989) i Krzysztof Piesiewicz (1996).

Enki Bilal. Francuski grafik i twórca komiksów, od czasu do czasu - reżyser ("Immortal - Kobieta pułapka" z 2004 r.)

Yorgos Lanthimos. Reżyser rewelacyjnej "Faworyty", który na koncie ma Złotą Palmę za scenariusz "Zabicia świętego jelenia" (2017),

Robin Campillo. Jego "120 uderzeń serca" dostało Grand Prix w Cannes w 2017 r.,



FESTIWAL W CANNES 2019 - PROGRAM
Film otwarcia

"The Dead Don't Die", reż. Jim Jarmusch


Konkurs główny
"Ból i blask", reż. Pedro Almodóvar
"The Traitor", reż. Marco Bellocchio
"Young Ahmed", reż. Jean-Pierre and Luc Dardenne
"Oh Mercy", reż. Arnaud Desplechin
"Atlantique", reż. Mati Diop
"Matthias And Maxime", reż. Xavier Dolan
"Little Joe", reż. Jessica Hausner
"Parasite", reż. Bong Joon-ho
"A Hidden Life", reż. Terrence Malick
"Bacurau", reż. Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles
"Sorry We Missed You", reż. Ken Loach
"Les Misérables", reż. Ladj Ly
"The Whistlers", reż. Corneliu Porumboiu
"Frankie", reż. Ira Sachs
"Portrait Of A Lady On Fire", reż. Céline Sciamma
"It Must Be Heaven", reż. Elia Suleiman
"Sibyl", reż. Justine Triet
"The Wild Goose Lake", reż. Diao Yinan

Poza konkursem głównym
"La Belle Epoque", reż. Nicolas Bedos
"Rocketman", reż. Dexter Fletcher
"Diego Maradona", reż. Asif Kapadia
"Les Plus Belles Années Dune Vie", reż. Claude Lelouch
"Too Old To Die Young" (dwa odcinki), reż. Nicolas Winding Refn

Pokazy specjalne
"Share", reż. Pippa Bianco
"Etre Vivant Et Le Savoir", reż. Alain Cavalier
"Tommaso", reż. Abel Ferrara
"Family Romance LLC", reż. Werner Herzog
"For Sama", reż. Waad Al-Kateab & Edward Watts

Un Certain Regard
"Invisible Life", reż. Karim Aïnouz
"Evge", reż. Nariman Aliev
"Beanpole", reż. Kantemir Balagov
"The Swallows Of Kabul", reż. Zabou Breitman & Eléa Gobé Mévellec
"A Brothers Love", reż. Monia Chokri
"The Climb", reż. Michael Covino
"Jeanne", reż. Bruno Dumont
"Summer Of Changsha", reż. Zu Feng
"Chambre 212", reż. Christophe Honoré
"A Sun That Never Sets", reż. Olivier Laxe
"Port Authority", reż. Danielle Lessovitz
"Papicha", reż. Mounia Meddour
"Zhuo Ren Mi Mi", reż. Midi Z
"Liberté", reż. Albert Serra
"Bull", reż. Annie Silverstein
"Adam", reż. Maryam Touzani
ZAPOTRZEBOWANIA FILMOWE 

Filmy poszukiwane

Lista


Trzy wieki / Three Ages (1923)
Komedia, Niemy /1 godz. 3 min.
produkcja: USA
premiera: 24 września 1923


reżyseria: Buster Keaton, Edward F. Cline

scenariusz: Richard Schayer, Joseph Farnham, Clyde Bruckman, Byron Morgan, Lew Lipton

zdjęcia: William C. McGann, Elgin Lessley

muzyka: Robert Israel

minirecenzja, autor: Woyciesz / źródło: filmweb

Film jest świadectwem dojrzewania Bustera Keatona do produkcji pełnometrażowych. Został złączony z trzech niezależnych krótkometrażówek, skojarzonych tematem miłości. Przypomina tym samym powstałe wcześniej, wybitne filmy: ?Nietolerancję? Griffitha i ?Zmęczoną Śmierć? Langa. Tym razem układ taki został po raz pierwszy w dziejach kina zastosowany do komedii.
?Trzy wieki? są na swój sposób znakomite, choć nie dorównują jeszcze poziomem najlepszym osiągnięciom komika. Najkorzystniej wypada moim zdaniem część prehistoryczna. Możemy w niej zobaczyć animowanego dinozaura na dobrych 10 lat przed powstaniem pierwszego ?King Konga?! Mamy tu także dość odważne kostiumy z tygrysich skór, które przywdziewają jaskiniowe piękności, jakby zapowiadając słynne ?Milion lat przed naszą erą?. Nowelka rzymska szafuje dowcipem na modłę ?Asteriksa?. Nie jest może rewelacyjna, ale są w niej znakomite dekoracje, a epizod z lwem był po prostu powalający. W części współczesnej mamy po prostu typowego Keatona, niezniszczalnego pechowca, zaplątanego w wielkim świecie...
Ogólnie film sympatyczny, autentycznie zabawny, zrobiony z imponującym rozmachem. Polecam go przede wszystkim miłośnikom Bustera, chociażby jako świadectwo rozwoju jego talentu.

występują:


Buster Keaton . . . . . . Chłopak
Wallace Beery . . . . . . Łobuz
Joe Roberts . . . . . . Ojciec dziewczyny
Margaret Leahy . . . . . . Dziewczyna
Lillian Lawrence . . . . . . Matka dziewczyny
Blanche Payson . . . . . . Amazonka
Kewpie Morgan . . . . . . Cesarz / Jaskiniowiec / Rzymski opryszek
George Davis . . . . . . Strażnik rzymski

... i inni
studio:
Buster Keaton Productions
źródło: filmweb
Na tej witrynie nie ma forów.

Zaloguj się  •  Zarejestruj się

Kto jest online

Jest 6 użytkowników online :: 1 zarejestrowany, 0 ukrytych i 5 gości (wg danych z ostatnich 5 minut)
Najwięcej użytkowników (64) było online pn wrz 24, 2018 9:15 pm

Zarejestrowani użytkownicy: zbroia
Legenda – kolory grup: klasykanin, azraella, caligari, zelig, supernova

Urodziny

Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Statystyki

Liczba postów: 14149 • Liczba tematów: 13813 • Liczba użytkowników: 9090 • Ostatnio zarejestrowany użytkownik: Irina Zubatenko

Dzisiaj jest ndz maja 26, 2019 9:42 pm