Stare niusy
Zbrodnicza miłość.

Przed zamkniętemi wrotami raju.

Anusia Drożdżówna łaciną była dziewczyną; wysoka, ale w miarę, o kształtach bujnych i doskonale rozwiniętych, rumiana na twarzy, tryskającej życiem i urodą; mogła się naprawdę niejednemu spodobać.

Niezepsuta jeszcze miastem, gdyż niedawno dopiero z Limanowy za służbą przybyła, wesoła i uśmiechnięta, a często nawet rozśpiewana, wdzięczną była Anusia, że trudno było oczy od niej oderwać.

Nic też dziwnego, że znano ją na całej Karmelickiej ulicy, a już w kamienicy „pod 35“, gdzie u państwa Balickich za pokojówkę służyła, była ulubienicą wszystkich bez wyjątku. Nawet poważny pan Jacenty, dozorca realności, specyalnemi łaskami darzył pannę Anusię, obiecując jej nawet wyszukać gdy pora nadejdzie „męża jak się patrzy“.

Na parterze tej samej kamienicy mieszkał porucznik 20 pułku piechoty, którego obsługiwał żołnierz 7 kompanii Jan Kramarczyk.

Nic dziwnego, że młody chłopak zapałał wkrótce gorącym afektem do ładnej dziewczyny i starał się wszelkiemi siłami pozyskać jej względy.

Mimo to Anusia, mając ku niemu nieprzepartą niechęć, unikała wszelkich z nim stosunków, niekiedy nawet wydrwiwając w oczy jego zapały. Wprawdzie pochlebiały jej do pewnego stopnia zaloty wojaka, ale z drugiej strony zbyt ceniła własną wolność, aby nie kochając, wychodzić za mąż za pierwszego, który się trafił.

Kramarczyk tymczasem, niezrażony zachowaniem się i obojętnością dziewczyny, wytrwale kręcił się koło niej i narzucał, nie tracąc nadziei — że w końcu uzyska jej wzajemność i rękę.

Nie odstępował więc dziewczyny ani na krok, nie puścił samej nigdzie, słowem wbrew jej woli i chęci stale przy niej przebywał, a nawet począł wyprawiać sceny zazdrości.

Niechęć dziewczyny.

Anusię zaczęła w końcu nudzić ta niepożądana a bezprawna opieka. Kilkakrotnie skarżyła się Pani, nieraz sama ostro stawiła się rozkochanemu żołnierzowi, nie szczędząc słów złośliwych, raz czy dwa nawet próbowała użyć w tym celu pośrednictwa osób trzecich, cóż, kiedy wszystko na daremno, gdyż żołnierzysko nie dał się odpalić, owszem, w miarę wzrostu niechęci ze strony dziewczyny, rosła jego miłość, a co gorsza natręctwo.

W końcu znienawidziła go dziewczyna zupełnie i unikała o ile mogła jego osoby. Nie wychodziła z domu zupełnie bez koniecznej potrzeby, a gdy już wyjść musiała, brała zawsze kogoś do towarzystwa.

Niestety wszystko to chybiało celu, bo Kramarczyk zawsze potrafił wyszpiegować cel wyjścia dziewczyny i znaleść się na jej drodze po to tylko, by niezmordowanie prawić jej o swej miłości.

Chmury na widnokręgu i... rywal.

Pewnego razu Anusia poznała u znajomej czeladnika rymarskiego Stanisława Jarosza, chłopca bez zarzutu.

Młodej dziewczynie zawróciła się nieco głowa, a po dniach kilku coraz częściej poczęła myśleć o młodym czeladniku. W końcu zajęła się nim poważniej, zwłaszcza, że i chłopak począł szukać towarzystwa dziewczyny, i wcale otwarcie i wyraźnie zaznaczał, iż ma poważniejsze zamiary.

Tymczasem Kramarczyk zdołał już wyśledzić co się dzieje. Dotknięty do żywego, począł wprost grozić dziewczynie swą zemstą, i zapowiadać kategorycznie iż do ślubu jej z kim innym nie dopuści. Dziewczyna nie odpowiadała słowem na zaczepki i groźby, czem rozzuchwalony żołnierz, począł nachodzić ją w kuchni i wyprawiać głośne sceny zazdrości.

W końcu zdenerwowana do ostateczności Anusia, nie mając innego wyjścia, postanowiła podziękować pani za służbę i opuścić Kraków zupełnie, aby uwolnić się od zalotów natręta.

Potajemna ucieczka.

Plan ten wykonała rzeczywiście dziewczyna w sobotę. Porozumiawszy się z panią B., — która wzruszona przykrościami Anusi, uwolniła ją przed czasem z obowiązku, — zgodziła się dziewczyna na nową służbę do Zatora, dokąd w sobotę miała wyjechać. Dla dokładności dodać trzeba, iż z zamiarem wyjazdu kryła się Anusia nawet przed Stanisławem, który, jako niezdeklarowany jeszcze narzeczony, nie miał nawet prawa wymagać od niej wtajemniczenia go w plany ucieczki.

W sobotę rano odesłała skrycie kuferek na dworzec, w południe zaś — w towarzystwie pani B. i stróża kamienicy, aby na wszelki wypadek mieć opiekę i obronę przed natarczywością Kramarczyka — wyruszała sama na dworzec, dokąd bez najmniejszego zajścia przybyła. Niestety tutaj już spacerował w westybulu niespokojny i zdenerwowany Kramarczyk.

Dziewczyna nie cofnęła się. Udając, że go nie dostrzega, podeszła do kasy, kupiła bilet i wróciła do oczekującej jej pani B. i stróża.

Zamach morderczy.

Wtem przystąpił do nich Kramarczyk i wobec świadków oświadczył, że nie dozwoli jej wyjechać. Pani B. dała wymijającą, lecz grzeczną odpowiedź, chcąc w jakikolwiek sposób uwolnić dziewczynę od natręta. Anusia, aby umknąć zajścia, odeszła na bok i odwrócona tyłem, zagłębiła się pozornie w odczytywaniu napisu na bilecie. Wówczas Kramarczyk, widząc, że odjazdowi jej nie będzie mógł przeszkodzić, przyskoczył momentalnie do dziewczyny i wyjęty pospiesznie bagnet utopił w jej plecach raz, drugi i trzeci!

Dziewczyna krzyknęła boleśnie i po trzecim ciosie słaniając się i brocząc krwią, zwróciła się twarzą ku napastnikowi. Wówczas rozbestwiony zazdrością i gniewem żołnierz, po raz czwarty podnosił broń morderczą i utopił ją w szyi Anusi, która padła bez zmysłów na ziemię. Wszystko to stało się tak szybko, iż mimo obecności kilkudziesięciu osób, nikt nie zdążył przeszkodzić zamachowi.

Zbrodniarz, — dokonawszy krwawego czynu — rzucił się do ucieczki, lecz już tuż za dworcem zdołano go przytrzymać i zaprowadzić na inspekcyę policyjną w gmachu stacyjnym.

Na inspekcyi policyjnej.


Kramarczyk, przyprowadzony na inspekcyę policyjną, począł nieudolnie symulować obłęd: udając przestrach i obawę, drżał niezwykle na całem ciele i krył się

skulony po najciemniejszych kątach kancelaryi. Wezwany, by przystąpił bliżej do biurka, począł wodzić nieprzytomnie oczyma, po chwili ukazał się na ustach jego idyotyczny uśmiech, a ręce rozpoczęły wykonywać jakieś dziwne, trudne do określenia ruchy... Nagle dostrzegł na ręce rdzawą plamę krwi zamordowanej ofiary... Wzdrygnął się już nieudanie, dobył chustki i począł plamę, nerwowo drżąc, zmywać... W końcu opadł na krzesło i wybuchnął urywanym, spazmatycznym płaczem.

Gdy po długiej chwili przyszedł nieco do siebie, zaciął się i cały szereg zadawanych mu pytań zbył zupełnem milczeniem.

Po niejakim czasie przybyła zawezwana patrol wojskowa, odstawiła Kramarczyka na odwach, a stąd do więzienia garnizonowego.

Biedna Anusia.

W kilka minut po zamachu przybyło na dworzec pogotowie ratunkowe. Nieprzytomnej Anusi zatamowano upływ krwi, założono prowizoryczny opatrunek i odwieziono ją do szpitala św. Łazarza.

Dziwnym trafem cztery głębokie i z siłą zadane cięcia bagnetem nie naruszyły żadnego poważniejszego organu, tak, iż życiu Anusi nie zagraża zbytnie niebezpieczeństwo. Jedynie silny upływ krwi spowodował długotrwałe omdlenie i może mieć znaczenie, przewlekające przyjście
do zdrowia ofiary brutalnego napadu. O ile więc nie nastąpią jakieś komplikacye, Anusia wyjdzie z życiem z tej niebezpiecznej przygody.


[i]Ilustrowany Kurier Codzienny nr 94. - z dnia 25 kwietnia 1911 roku[/i]
Troche humoru
MOŻEMY ZARAZ SPRÓBOWAĆ

Daniela Parola, bohaterka "Miłości Żorżetty", wstąpiła do sklepu, żeby kupić czerwonej szminki do ust. Subjekt bardzo elegancki, młody człowiek, poleca jej gorąco nową markę.
- Czy pan mi ręczy, że ten kolor nie puszcza? — pyta artystka nieufnie. Subjekt odpowiada, śląc jei zabójcze spojrzenie — jeżeli pani życzy sobie, możemy zaraz spróbować.

Co nowego?
Obrazek



Jury przewodniczy Meksykanin Alejandro Gonzalez Iñárritu, reżyser "Zjawy", "Birdmana" i "Amores Perros". W 2006 r. otrzymał Złotą Palmą za reżyserię filmu "Babel".

Maimouna N’Diaye, laureatka Afrykańskiej Nagrody Filmowej za rolę w "L'oeil du cyclone" z 2015 r. Rodzice N'Diaye pochodzą z Nigerii i Senegalu. Dzieciństwo spędziła w Gwinei, Wybrzeżu Kości Słoniowej i Burkina Faso. Później wyemigrowała do Francji, aby studiować teatr.

Elle Fanning. Amerykańska aktorka filmowa i telewizyjna. Gwiazda filmów "Na pokuszenie" (reż. Sofia Coppola) i "Neon Demon" (reż. Nicolas Winding Refn),

Kelly Reichardt. Urodziła się i wychowała w Miami-Dade Country na Florydzie. Wyreżyserowała Old Joy (2006), premiera na festiwalu Sundance w 2006 roku. Był to pierwszy amerykański film, który zdobył nagrodę Tiger na Festiwalu Filmowym w Rotterdamie. Jej River of Grass (1994), nakręcony w rodzinnym mieście Dade County, został wymieniony jako jeden z najlepszych filmów w 1995 r.


Alice Rohrwacher. W 2018 r. dostała w Cannes nagrodę za scenariusz "Szczęśliwego Lazzara".

Paweł Pawlikowski. W 2018 otrzymał w Cannes Złotą Palmę za najlepszą reżyserię jako pierwszy polski twórca w historii tej nagrody.
w Cannes spośród Polaków jurorami byli: Jerzy Skolimowski (1987), Krzysztof Kieślowski (1989) i Krzysztof Piesiewicz (1996).

Enki Bilal. Francuski grafik i twórca komiksów, od czasu do czasu - reżyser ("Immortal - Kobieta pułapka" z 2004 r.)

Yorgos Lanthimos. Reżyser rewelacyjnej "Faworyty", który na koncie ma Złotą Palmę za scenariusz "Zabicia świętego jelenia" (2017),

Robin Campillo. Jego "120 uderzeń serca" dostało Grand Prix w Cannes w 2017 r.,



FESTIWAL W CANNES 2019 - PROGRAM
Film otwarcia

"The Dead Don't Die", reż. Jim Jarmusch


Konkurs główny
"Ból i blask", reż. Pedro Almodóvar
"The Traitor", reż. Marco Bellocchio
"Young Ahmed", reż. Jean-Pierre and Luc Dardenne
"Oh Mercy", reż. Arnaud Desplechin
"Atlantique", reż. Mati Diop
"Matthias And Maxime", reż. Xavier Dolan
"Little Joe", reż. Jessica Hausner
"Parasite", reż. Bong Joon-ho
"A Hidden Life", reż. Terrence Malick
"Bacurau", reż. Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles
"Sorry We Missed You", reż. Ken Loach
"Les Misérables", reż. Ladj Ly
"The Whistlers", reż. Corneliu Porumboiu
"Frankie", reż. Ira Sachs
"Portrait Of A Lady On Fire", reż. Céline Sciamma
"It Must Be Heaven", reż. Elia Suleiman
"Sibyl", reż. Justine Triet
"The Wild Goose Lake", reż. Diao Yinan

Poza konkursem głównym
"La Belle Epoque", reż. Nicolas Bedos
"Rocketman", reż. Dexter Fletcher
"Diego Maradona", reż. Asif Kapadia
"Les Plus Belles Années Dune Vie", reż. Claude Lelouch
"Too Old To Die Young" (dwa odcinki), reż. Nicolas Winding Refn

Pokazy specjalne
"Share", reż. Pippa Bianco
"Etre Vivant Et Le Savoir", reż. Alain Cavalier
"Tommaso", reż. Abel Ferrara
"Family Romance LLC", reż. Werner Herzog
"For Sama", reż. Waad Al-Kateab & Edward Watts

Un Certain Regard
"Invisible Life", reż. Karim Aïnouz
"Evge", reż. Nariman Aliev
"Beanpole", reż. Kantemir Balagov
"The Swallows Of Kabul", reż. Zabou Breitman & Eléa Gobé Mévellec
"A Brothers Love", reż. Monia Chokri
"The Climb", reż. Michael Covino
"Jeanne", reż. Bruno Dumont
"Summer Of Changsha", reż. Zu Feng
"Chambre 212", reż. Christophe Honoré
"A Sun That Never Sets", reż. Olivier Laxe
"Port Authority", reż. Danielle Lessovitz
"Papicha", reż. Mounia Meddour
"Zhuo Ren Mi Mi", reż. Midi Z
"Liberté", reż. Albert Serra
"Bull", reż. Annie Silverstein
"Adam", reż. Maryam Touzani
ZAPOTRZEBOWANIA FILMOWE 

Filmy poszukiwane

Lista


Cudowna mila / Miracle Mile (1988)


Dramat, Sensacyjny, Romans, Sci-Fi
produkcja: USA
premiera: 3 września 1988


scenariusz i reżyseria: Steve De Jarnatt


muzyka: Paul Haslinger, Edgar Froese

zdjęcia: Theo van de Sande, Dennis Weaver

Zaspałeś. Dziewczyna, z którą miałeś iść na randkę, wytrzymała pół godziny. Przybywasz zdenerwowany do baru, w którym mieliście się spotkać. Próbujesz się z nią skontaktować i odkręcić całe to zamieszanie. Dzwoni telefon. Odbierasz. Jakiś spanikowany człowiek krzyczy ci w słuchawkę, że przez pomyłkę twój kraj wysłał rakiety z głowicami nuklearnymi na Związek Radziecki. Za kilka godzin na twoje miasto spadną radzieckie atomówki. Pytasz się, czy to żart. W odpowiedzi słyszysz strzały. Twój rozmówca odstawia słuchawkę. Dość nieciekawa sytuacja, nieprawdaż? Jeśli chcecie wiedzieć, co będzie dalej, obejrzyjcie „Cudowną milę”. Możecie się na niej zawieść, to oczywiście możliwe. Ale mało prawdopodobne. [Phlogiston]

źródło: film.org.pl



występują:

Mykelti Williamson . . . . . . . . Wilson
Denise Crosby . . . . . . . . Landa
Anthony Edwards . . . . . . . . Harry Washello
O-Lan Jones . . . . . . . . Kelnerka
Robert DoQui . . . . . . . . Kucharz Fred
Lou Hancock . . . . . . . . Lucy Peters
Mare Winningham . . . . . . . . Julie Peters
Kurt Fuller . . . . . . . . Gerstead

... i inni


studio:
Hemdale Film
Miracle Mile Productions Inc.
Na tej witrynie nie ma forów.

Zaloguj się  •  Zarejestruj się

Kto jest online

Jest 3 użytkowników online :: 1 zarejestrowany, 0 ukrytych i 2 gości (wg danych z ostatnich 5 minut)
Najwięcej użytkowników (64) było online pn wrz 24, 2018 9:15 pm

Zarejestrowani użytkownicy: Heise IT-Markt [Crawler]
Legenda – kolory grup: klasykanin, azraella, caligari, zelig, supernova

Urodziny

Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Statystyki

Liczba postów: 14137 • Liczba tematów: 13801 • Liczba użytkowników: 9090 • Ostatnio zarejestrowany użytkownik: Irina Zubatenko

Dzisiaj jest pt maja 24, 2019 7:59 am