Obrazek
Natalie Dessay ... Amina
Juan Diego Flórez ... Elvino
Michele Pertusi ... Count Rodolfo
Jennifer Black ... Lisa
Jeremy Galyon ... Alessio
Jane Bunnell ... Teresa
Bernard Fitch ... Notary

Obrazek
Bellini: La sonnambula (Barbara Willis Sweete, 2009)

2h 28min | Opera | 21 March 2009

dyrygent: Evelino Pidò

reżyseria: Barbara Willis Sweete

libretto Felice Romani

Lunatyczka (La sonnambula) – dwuaktowa opera semiseria z muzyką Vincenzo Belliniego i librettem Felice Romaniego.


Natalie Dessay ... Amina
Juan Diego Flórez ... Elvino
Michele Pertusi ... Count Rodolfo
Jennifer Black ... Lisa
Jeremy Galyon ... Alessio
Jane Bunnell ... Teresa
Bernard Fitch ... Notary


balet Metropolitan Opera Ballet
Joseph Fritz ... baletmistrz

chór: Metropolitan Opera Chorus



Osoby
Hrabia Rudolf (Il Conte Rodolfo) - baryton
Teresa, młynarka - alt
Amina, sierota, wychowanica Teresy - sopran
Elwin (Elvino), zamożny wieśniak, narzeczony Aminy - tenor
Liza (Lisa), oberżystka - sopran
Aleksy (Alessio), wieśniak - bas
Notariusz (Un notaro) - tenor

Miejsce akcji: wieś w Szwajcarii.

Akt I
Wieśniacy zebrani, by uczestniczyć w podpisaniu kontraktu małżeńskiego Elwina i Aminy, cieszą się tym wydarzeniem. Jedna tylko Lisa jest niezadowolona – ona też kocha Elwina. Nadchodzi Amina i dziękuje zebranym za życzliwość, po chwili pojawia się notariusz, a niebawem Elwin. W czasie uroczystości narzeczony ofiarowuje Aminie pierścionek, kontrakt zostaje podpisany. Niespodzianie zjawia się nieznajomy młody szlachcic. To hrabia Rudolf, syn właściciela pobliskich dóbr, który wraca z długiej podróży odbytej w celu zdobycia wiedzy. Komplementy, które hrabia prawi Aminie, stają się przyczyną sceny zazdrości urządzonej jej przez Elwina, jednak narzeczeni szybko się godzą. Lisa oferuje hrabiemu nocleg w gospodzie. Wieśniacy rozchodzą się z obaw przed widmem, które rzekomo nawiedza nocami miejsce uroczystości.

Liza zaleca się do hrabiego w pokoju, który u niej wynajął. Kiedy Rudolf zostaje sam, widzi lunatykującą Aminę, która wchodzi do jego pokoju i kładzie się na sofie; domyśla się, że rzekomym widmem jest dziewczyna dotknięta somnambulizmem. Hrabia wychodzi z pokoju, by nie okryć Aminy niesławą, ale scenę widzi Liza. Postanawia więc sprowadzić Elwina i wieśniaków, by pokrzyżować plany małżeństwa. Na widok Aminy śpiącej w pokoju hrabiego Elwin odtrąca narzeczoną mimo jej zapewnień o niewinności. Dziewczyna rozpacza w ramionach Teresy, która okrywa przybraną córkę chustą leżącą w pokoju hrabiego.

Akt II
Mimo świadectwa szlachcica i namów wieśniaków wierzących w niewinność Aminy Elwin zrywa zaręczyny i odbiera narzeczonej pierścionek.

Plan Lizy niemal powiódł się – Elwin zamierza się z nią ożenić. Hrabia tłumaczy zebranym zjawisko lunatyzmu. Teresa pokazuje wieśniakom chustę, którą okryła nocą Aminę – należy ona do Lizy i dowodzi jej nocnej wizyty w pokoju Hrabiego. Scenę przerywa pojawienie się Aminy, która we śnie wychodzi przez okno we młynie Teresy. Hrabia ostrzega, że nagłe przebudzenie może być śmiertelnie niebezpieczne dla lunatyczki. Amina opowiada o swojej miłości do Elwina i cierpieniach spowodowanych zerwaniem narzeczeństwa, a kiedy budzi się w ramionach ukochanego, ten wsuwa jej na palec pierścionek i wszyscy cieszą się szczęśliwym zakończeniem perypetii.

Historia utworu
Bellini rozpoczął w 1830 roku prace nad operą Ernani według tragedii Wiktora Hugo, jednak zarzucił je, obawiając się ingerencji cenzury. Libretto Lunatyczki jest adaptacją libretta baletowego Eugène’a Scribe’a, napisanego na podstawie wcześniejszego wodewilu stworzonego wspólnie z Casimirem Delavignem. Pierwszymi wykonawcami głównych partii byli najwięksi śpiewacy epoki: Giuditta Pasta jako Amina i Giovanni Battista Rubini jako Elwin. Lunatyczka odniosła wielki sukces i błyskawicznie obiegła najważniejsze sceny świata; pozostała też w repertuarze operowym nawet w okresie odwrotu od belkanta. Partię Aminy śpiewały m.in. Maria Malibran, Fanny Persiani, Adelina Patti, Emma Albani, Marcelina Sembrich-Kochańska, Luisa Tetrazzini, Toti dal Monte, Amelita Galli-Curci, Lily Pons, Lina Pagliughi, Maria Callas, Joan Sutherland, Renata Scotto, Luba Orgonasowa, Mariella Devia, Nathalie Dessay i Edita Gruberová. Wśród wykonawców partii Elwina byli Alessandro Bonci, Enrico Caruso, Beniamino Gigli, Tito Schipa, Ferruccio Tagliavini, Cesare Valetti i Nicola Monti. Od czasów wykonania z udziałem legendarnej Marii Malibran krążyły legendy o rzekomo stworzonej przez Belliniego dla niej tzw. „wersji Malibran” Lunatyczki, jednak poszukiwania jej spełzły na niczym – prawdopodobnie na użytek tej śpiewaczki, będącej mezzosopranem, jedynie transponowano w dół niektóre fragmenty utworu.
źródło: wikipedia


choreografia: Daniel Pelzig
kostiumy: Mara Blumenfeld


produkcja TV: Mary Zimmerman

produkcja: Metropolitan Opera, The
Public Broadcasting Service (PBS)
WNET.org



..



Plik : 1.48 GB (1.48 GB), czas 2:18:07, rodzaj: AVI, 1 ścieżka(i) audio, jakość 77 %, LG_VDR, Lavf52.33.0, ,
Video : 1.30 GB, 1352 Kbps, 25.0 fps, rozdz. 720*412 (16:9), H264 = H 264,
Audio : 189 MB, 192 Kbps, 48000 Hz, 2 kanał(y), 0x2000 = AC3 DVM, CBR,
Hasło: zbroiowisko


Obrazek

sygn.: adante_8879 / 6
SCREENY:

Giacomo Puccini

La bohème - Salzburg festival, 2012
Madame Butterfly - Chór i Orkiestra Teatro alla Scala, 1986
Giuseppe Verdi

Un Ballo in Maschera - The Metropolitan Opera, 2012
Macbeth - Royal Opera House w Londynie, 2011
Traviata - Chór i Orkiestra Operahaus Zürich, 2005
Rigoletto - Balet, Chór i Orkiestra Arena di Verona, 2001
Otello - Chór der Deutschen Staatsoper Berlin, Staatskapelle Berlin, 2001
Aida - Coro e Orchestra della Fondazione Arturo Toscanini, 2001
Georges Bizet

Carmen - The Metropolitan Opera, 2014
Carmen - Royal Opera House Covent Garden, 1991
Piotr Czajkowski

Eugene Onegin - The Metropolitan Opera, 2013
Léo Delibes

Lakmé - Australian Opera, 1976
Jules Massenet

Manon - The Metropolitan Opera, 2012
Werter - National de l'Opéra de Paris, 2010
Aleksandr Borodin

Kniaź Igor - Mariinsky Theatre St Petersburg, 1998
Gaetano Donizetti

Napój miłosny - Orchester der Wiener Staatsoper, 2005
Łucja z Lammermooru - The Metropolitan Opera, 2009
Łucja z Lammermooru - Orchestre de l’Opéra National de Lyon, 2002
Vincenzo Bellini

La sonnambula - Metropolitan Opera, 2009
Carl Maria von Wener

Wolny strzelec - Philharmonisches Staatsorchester Hamburg, 1968
Georg Friedrich Händel

Alcina - Chór i Orkiestra Staatsoper Stuttgart, 1999
Wolfgang Amadeus Mozart

Don Giovanni - Gürzenich-Orchester Köln, 1991
Wesele Figara - London Philharmonic Orchestra, 1973
Czarodziejski flet - The Glyndebourne Chorus, London Philharmonic Orchestra, 1978
Don Giovanni - Metropolitan Opera Orchestra, 2011
Così fan tutte - Chór i Orkiestra Teatru Pałacowego w Dottningholm, 1984
Claudio Monteverdi

Koronacja Poppei - Concerto Köln, 1993
Stanisław Moniuszko

Halka - Chór i Orkiestra Opery Wrocławskiej, 2005
Richard Wagner

Lohengrin - Chór i Orkiestra Wiener Staatsoper, 1990
Christoph Willibald Gluck

Alcesta - Chór i Orkiestra Staatsoper Stuttgart, 2006
Ludwig van Beethoven

Fidelio - The Glyndebourne Chorus, London Philharmonic Orchestra, 1979
Gioacchino Rossini

Cyrulik sewilski - Chór Opery w Kolonii, Radiowa Orkiestra Symfoniczna w Stuttgarcie, 1988
Włoszka w Algierze - Orkiestra Symfoniczna Radia w Stuttgarcie, 1987
 

KOMENTARZE