PustaMiska - akcja charytatywna        




Pustelnia pod Krakowem.

Niezwykły objaw anachoretyzmu w XX. wieku.

Wśród pustki i szczerego pola, w pobliżu lasku mogilskiego, znajduje się tuż pod Krakowem pustelnia, o której krążą przeróżne legendy między okolicznym ludem.

W oddaleniu około dwóch kilometrów od klasztoru XX. Cystersów w Mogile, kilka wbitych w ziemię wysokich pali, opodal wykopana w ziemi jama nakryta deskami i słomą, otoczona gęstym lubo walącym się już parkanem, ściąga wzrok zabłąkanego w tych stronach przechodnia, który zdjęty strachem i nieśmiałością nie zbliża się do pustelni, lecz zdala obserwuje ten pełen tajemniczości zakątek, który ludność miejscowa otoczyła już aureolą legendy.

Lud okoliczny nazywa jamę poprostu pustelnią, lub pustelnią "zakonnicy Małgosi“.

Małgosię widziało niewielu. Ci co mieli sposobność ją widzieć, twierdzą, iż jest to kobieta w wieku z górą lat 50, ubrana w czarny, powłóczysty habit mniszki, z kosturem w ręku przechadza się nad bagnami, jedynie nocą... Mają ją za kobietę poświęconą Bogu, a jednak boją się jej i unikają. Żaden z wieśniaków miejscowych nie wszedłby do pustelni, nawet w biały dzień.

Przeszłość pustelni.

Na miejscu dzisiejszej jamy, stała przed paru laty chatka kryta strzechą. Wybielona i schludnie utrzymana nie robiła wrażenia pustelni, lecz dostatniej chatki kmiecej. Małgosia gospodarowała w niej, sadziła kartofle i plewiła, modliła się i żyła w samotności. Tak schodził rok za rokiem. Zimą bywało Małgosia wyjrzy ze swej pustelni, na świat Boży popatrzy, poduma, pokiwa głową jakby na znak, że zima długo jeszcze trwać będzie i chowa się napowrót do swojej chatki.

I byłaby Małgosia żyła sobie nadal w chatce wieśniaczej i snuła dalej przędzę swego pustelnictwa, gdyby nie pan wójt, który uwziął się ściągnąć z pustelnicy podatek z domu i kilku sążni uprawnej ziemi. Małgosia jednak stawiła opór władzy. Postanowiła podatku nie płacić, a kiedy wójt zagroził jej żandarmami, zburzyła dom podlegający podatkowi i wykopała jamę w której zamieszkała, podatku atoli nie zapłaciła.

Skąd przyszła Małgosia i od jak dawna tam siedzi, trudno tam dopytać się wśród okolicznej ludności.

Pustelnia — siedzibą czarta.

Przed paru tygodniami ludzie wracający wieczorem z nieszporów z Mogiły słyszeli długi, przeraźliwy krzyk, dochodzący od strony pustelni. Po chwili rozpaczliwy krzyk powtórzył się z większą jeszcze siłą. Wracający z kościoła wieśniacy, przypuszczając iż napadł ktoś Małgosię i niewątpliwie ją morduje, ruszyli na posterunek żandarmeryi z prośbą o ratunek dla nieszczęśliwej.

Zupełnie nagle i niespodzianie naprzeciw gromadki wieśniaczej wybiegła z rozwianym włosem Małgosia... Przerażeni tem zjawiskiem wieśniacy rozpierzchli się na wszystkie strony...

Od tego zajścia lud nazywa Małgosię „dyablicą“ i unika jej jeszcze więcej. Widzieć ją jest nieszczęściem dnia. „Dyablicą“ straszą dzieci podczas wieczornych opowiadań, „dyablicę“ widzą także pijacy, późną nocą wracający do domów. Oczy płoną jej jak pochodnie, w ręku trzyma rozpalone do czerwoności widły, a z ust jej bucha płomień straszliwie syczący...

Wdarcie się do pustelni.

Wieść o pustelni znajdującej się w pobliżu Krakowa, doszła do moich uszu, za wszelką cenę tedy postanowiłem zbadać to tajemnicze pustkowie, a także o ile możności zapoznać się z tajemniczą mieszkanką pustelni.

Zachodziłem tam kilkakrotnie, lecz zawsze zastawałem drzwi pustelni zamknięte. Zniecierpliwiony w końcu przelazłem przez parkan i w ten sposób dostałem się do wnętrza. Na podwórzu przed jamą, mnóstwo starego żelaza i drzewa. Przy do jamy oparty o stos desek, pustelniczy krzyżyk, u stóp jego piszczele i trupia głowa...

W jamie ciemno i zaduch... mnóstwo starych szmat i garnków, pod ścianami masy nagromadzonej słomy, z pośród której jeden jedyny mebel przez ludzi kultury używany — piec żelazny wychylił ku mnie zdziwioną głowę.

Kiedy nieznośny fetor dostatecznie dał mi się we znaki i już się zaczynałem cofać, nagle, o cudo!... jedna z kopic słomy się poruszyła i przed niemniej zdumionym jak przerażonym badaczem pustelni ukazała się kobieta stara i szpetna, ubrana w długi i ciemny szlafrok, przypominający habit mniszy.

— Co tu? Kto? — spytała skrzeczącym głosem.

— Chciałem obejrzeć pustelnię, znaną na całą Polskę. Mieszka pani przecież w prawdziwej pustelni, przy wejciu krzyżyk przypomina dawne pustelnie świętych... w puszczy. Są i piszczele ludzkie... — mówiłem bezładnie, aby coś przecież powiedzieć.

— Nie panie, to z wołu...

— Trupia głowa, mała, musi być pewnie głową dziecka...

— To z drzewa...

— Mają panią za świętą w okolicy.

Twarz staruszki pokryła się rumieńcem.
Wyprostowała się a duma i radość malowały się na jej twarzy. Nie dała jednak poznać po sobie ukontentowania i głosem, który starał się być zimnym i obojętnym spytała:

— Mnie za świętą ? — Niesłusznie, niesłusznie panie. Modlę się, poszczę, pracuję, ale gdzie mi tam jeszcze do świętej.

— Zimno tu musi być pani w tej jamie ?

— Zimno, jak bywa mróz wielki, to i tutaj zimno okrutnie. Modlę się tedy i otulam mocniej. Nie wiele to pomaga... Tu panie straszy wtedy i strzela jak z armat...

— Pewno z mrozu...

— Nie panie, to czart na moją cnotę nastaje. Ciało umartwiam pracą także... Poza jamą zaczęłam budować wieżę... słupy już stoją, będzie wielka i wysoka, wymoszczę ją sianem, przyjdą z miasta panny będą się modlić, modlić...

— Ale idź już pan idź... na Anioł Pański dzwonią, a potem czas próby i rozmów... zlecą się tu duchy... wrony i będą odmawiać swój pacierz...

— „Anioł Pański zwiastował“...

Głos zrazu głośny, zamienił się w cichą i smutną kaskadę słów, jakby modlitwę za umarłych.

Opuszczałem „pustelnię“ z mięszanemi uczuciami. Litość serce moje przepełniała, litość dla tej biednej, opuszczonej i bezwątpienia obłąkanej kobiety, która w pogoni za jakimś fantomem nieuchwytnym, podyktowanym jej przez schorzałą wyobraźnię, skazała się na pustelniczy żywot w nędznej jamie ziemnej.

A to wszystko dzieje się w roku pańskim 1911, tuż pod Krakowem, znanym z swej różnorakiej filantropii i obfitującym w tyle set instytucyj dobroczynnych.
M. W.



Ilustrowany Kurier Codzienny nr 113. 18 maja 1911


DOWCIPY z Kina (1930-1932)

PRAGMATYZM
W szkole filmowej. Pan "profesor" do adeptki:
- Więcej życia, szczerości! Niech pani sobie wyobrazi taką sytuację: ukochany panią porzuca... Co pani wtedy robi?
- Biorę sobie innego — odpowiada rezolutna uczennica.

 

KOMENTARZE

 
moczymor dodane: 07-10-2014 02:00
I to jest dobry pomysł!
Takie komentarze podręczne, nareszcie mozna coś mądrego napisać!
Tylko, że nic mi akurat do głowy nie przychodzi.
Serdeczne pozdrowienia dla zbroi... zbroiu.
Rączki całuję uniżenie.
Słyszałem, ze na problemy wszelkie stosujesz ten francuski kataplazm, Burbon. Przyznaję: wyższa szkoła medyczna!
trixenvixen dodane: 07-10-2014 01:59
Patrzałam na komentarze na tej stronie wypocin muzycznych, bardzo dobrze, że "subiektywnych" ... to i tu przyszłam...
... i patrzam. Las nie woła (choć michę daje) to i tu popatrzam i jak będzie czemu - to zamerdam aprobatycznie.
Ja też mam taki 'Komentarzyk'. W swojej jamie mam. I tam też będę patrzać: czy i co, kto pisze.
Bardzo się będę przyglądać. A jak kto nie wie jak właściwy zachwyt wyrazić... mogę podpowiedzieć. Bo uczynna jestem. Nawet 'gotowca dać' mogę.
Petunia dodane: 07-10-2014 01:59
Odnoszę wrażenie, że osoba powyżej używa do wyrażania swoich myśli logiki rozbieżnej.
Przeczytałam to wielokroć, i wciąż nie wiem: skąd ta pani pochodzi i jak się czuje.
trixenvixen dodane: 07-10-2014 01:59
a ja, z całym szacunkiem i uprzejmością, odnoszę wrażenie, iż "osoba" używa analityki zgryźliwej. Sama jestem jej zwolenniczką, gdy na półmisku mam jakiegoś kurczęcia. Zapraszam więc do swego "lasu" będąc w głębokim przeświadczeniu, że Petunia non olet i ładnie smakuje.
Petunia dodane: 13-10-2014 09:12
Ach co za pyszny kotecek, ten pan Ryszard!
maks dodane: 18-10-2014 06:12
Polecam serię ciekawych wywiadów z najwybitniejszymi postaciami kultury polskiej: http://vod.tvp.pl/audycje/kultura/rozmo ... 1/13045043
(przy czym tam nie ma wszystkich odcinków: brak wywiadu z Baumanam i drugiego wywiadu ze Stuhrem - ale je można znaleźć w ninatece). Szczególnie polecam wywiad z:
1. Myśliwskim,
2. Polańskim,
3. Henem,
a także: Stuhrem, Wajdą, Zanussim, Stańko, i Kutzem. Miłego oglądania!
radziu567 dodane: 25-10-2014 01:20
Tak, to chyba pomysł TVP Kultury. Jak dla mnie... genialny. Rozmowy lepsze lub gorsze, ale wszystkie niezwykłe.
Yandex [Bot] dodane: 04-06-2017 03:17
Наша фирма поставляет всевозможные нерудные материалы по Ленинградской области, а также в Санкт-Петербург. Большая часть наших клиентов - это частные лица, эксплуатационные, дорожные и другие компании. Если на стройобъекте возникла потребность в керамзите, качественном щебне http://www.gravel-sand.ru , растительных грунтах, дешевом песке (или в стройматериалах вторичного производства) - обращайтесь к нашим специалистам!
Obrazek
щебень песок мга
песок щебень кировск
купить щебень кировский район
продажа щебень кировск
Купить,щебень,песок
Yandex [Bot] dodane: 15-06-2017 06:00
Welcome to http://webmail.kanglamail.com

Ready to use Mail Server.
Get your own free trial.
Send your request to manager@kanglamail.com
or at abem@ml.e-lairik.in
""HURRY""
 
PustaMiska - akcja charytatywna

Zaloguj  •  Zarejestruj



Obrazek
Ryszard

Obrazek

Obrazek


Obrazek



Obrazek

Obrazek

Obrazek


Grupa Laokokota

Obrazek
  ostatni wpis   wszystkie wpisy   ostatnie komentarze

chcemy: ewentualnie: niekoniecznie:


Królewicz Olch (2016)




produkcja: Polska
premiera: 19 września 2016


scenariusz i reżyseria: Kuba Czekaj

muzyka: Bartłomiej Gliniak

zdjęcia: Adam Palenta


"Królewicz Olch": był sobie królewicz
autor: Marcin Radomski, Współpracownik OnetFilm


"Dojrzewanie nie jest dla dzieci" - przestrzegał w "Baby bump" Kuba Czekaj. W "Królewiczu Olch" mówi, że do bycia rodzicem trzeba dojrzeć, bo to nie taka prosta sprawa. Po rewelacyjnym debiucie reżyser oferuje dobre, lecz ulotne zwieńczenie dyptyku.

Podobnie jak we wcześniejszym filmie Czekaj w centrum opowieści sytuuje ciekawego świata chłopaka. W „Baby bump” przeszedł on etap zainteresowania cielesnością i seksualnością, aby teraz w „Królewiczu Olch” stać się młodym mężczyzną. Wprawdzie główny bohater (wspaniały, debiutujący w filmie fabularnym Stanisław Cywka) ma 14 lat, jednak już zaczyna naukę na uniwersytecie. Mieszka z matką, która pragnie, aby wygrał międzynarodowy konkurs dla uznanych naukowców. Kobieta nie może poradzić sobie ze swoimi ambicjami, ale w gruncie rzeczy zależy jej na nagrodzie, za którą mogłaby spłacić kredyt. Syn jednak ma inne plany dotyczące przyszłości.


Zarówno w jednym, jak i w drugim filmie chłopiec ma narzucone przez matkę zakazy (mały nie mógł jeździć na hulajnodze, starszemu nie pozwolono na zabawę na rolkach). Obaj na końcu buntują się przeciwko regułom i normom świata zewnętrznego. Łącznikiem pomiędzy filmami jest także dwójka aktorów: Agnieszka Podsiadlik i Sebastian Łach. Mężczyzna pojawia się niespodziewanie i ku zdziwieniu chłopca okazuje się jego ojcem, z którym powoli próbuje nawiązać relację. Tata zabiera syna na wycieczkę w góry i nad jezioro, aby pokazać, jak należy zachować się w pełnej niebezpiecznych zwierząt leśnej „dżungli”. Jednak żadne z rodziców nie radzi sobie z archetypowymi rolami im przypisanymi. Tutaj dochodzimy do sedna historii opartej na opowiadaniu Goethego „Król Olch”. Świat przedstawiony w filmie, podobnie jak w balladzie podąża dwutorowo. Raz widzimy wszystko racjonalnym okiem ojca, by potem poznać fantastyczny świat obserwowany przez jego syna. Chłopiec potrzebuje silnej ręki, która wsparłaby go w okresie dojrzewania.

Trudno szukać w „Królewiczu Olch” estetyki komiksu, wideoklipu czy motywów popkulturowych. A przecież w kinie Czekaja styl nie jest naddatkiem, a esencją. Tym razem staje się jedynie polem dla romantycznych i sentymentalnych rozgrywek. Fabuła po raz kolejny jest groteskowa, potraktowana pretekstowo, jednak reżyser podchodzi do tematu poważniej. I tu pojawia się problem, gdyż fabularny budulec jest zbyt ulotny. Aby ukazać duchową przemianę bohatera, potrzeba umotywować ją w scenariuszu. Film ma chropowatą formę, ale nie skupia się na dokładniejszym zarysowaniu postaci, szczególnie geniuszu i osamotnieniu głównego bohatera. Jednak kompletne zaprzeczenie poprzedniej estetyce pokazuje, że Czekaj posiada szeroki wachlarz możliwości warsztatowych. „Królewicz Olch” ma też w sobie dużą dozę uroku w ukrytej w nastroju i rytmie historii oraz przekonujących zdjęciach Adama Palenty. Czekam na kolejne filmy reżysera, który zapowiedział, że skończył opowiadać o dzieciach. Na razie cieszy, że szuka swojego miejsca i własnego stylu w kinie.



występują:

Stanisław Cywka
Agnieszka Podsiadlik
Sebastian Łach
Emilia Stachurska
James Fordham
Bogusława Jantos
Anna Podolak
Artur Krajewski


... i inni

  • Dział
    Wątki
    Posty
    Ostatni post
  • Cólturpub
    excluzywna menadżernia mysli zróżnicowanej
    392 Wątki
    414 Posty
    Ostatni post przez Adante Zobacz najnowszy post
    27 lis 2016, o 09:50
  • Caffe FabulaRasa
    Krótkie formy, etiudy, trudne do sklasyfikowania dzieła filmowe
    689 Wątki
    693 Posty
    Ostatni post przez Petunia Zobacz najnowszy post
    23 kwi 2017, o 08:16
  • Film
    7986 Wątki
    8235 Posty
    Ostatni post przez Tonder Zobacz najnowszy post
    24 cze 2017, o 20:51
  • Muzyka
    1117 Wątki
    1122 Posty
    Ostatni post przez Exclusive Zobacz najnowszy post
    28 maja 2017, o 20:10
  • Scena
    przedstawienia teatralne, operowe, operetkowe i kabarety w tym słynny BBC Television Shakespeare
    234 Wątki
    236 Posty
    Ostatni post przez Adante Zobacz najnowszy post
    23 kwi 2017, o 08:24
  • Księgarnia
    111 Wątki
    111 Posty
    Ostatni post przez kur Zobacz najnowszy post
    17 kwi 2014, o 19:29
  • Dział
    Wątki
    Posty
    Ostatni post
  • Strych
    0 Wątki
    0 Posty
    Brak postów
     

Statystyki

Liczba postów: 11428 • Liczba wątków: 10962 • Liczba użytkowników: 8970 • Najnowszy użytkownik: DavidStinc

cron



LISTA NOTATNIKA


1 - 100 / 8933
Gęsia skórka / Goosebumps (2015)
Fajerwerki próżności / The Bonfire of the Vanitie (1990)
Zaproszenie dla rewolwerowca / Invitation to a Gunfighter (1964)
Z podniesionym czołem / Walking Tall (1973)
Rester vertical (2016)
Personal Shopper (2016)
Negocjator / The Negotiator (1998)
Malowany welon / The Painted Veil (2006)
Następny dzień w raju / Another Day in Paradise (1998)
Na Zachodzie bez zmian / All Quiet on the Western Front (1979)
Logan: Wolverine / Logan (2017)
Lament / Gok-seong (2016)
Konwój (2017)
Koniec świata / Southland Tales (2006)
Kobieta-Kot / Catwoman (2004)
Klient / Forushande (2016)
Jestem legendą / I Am Legend (2007)
Emmanuelle 3: Żegnaj, Emmanuelle / Good-bye, Emmanuelle (1977)
Emmanuelle 2 / Emmanuelle: L'antivierge (1975)
Efekt motyla / The Butterfly Effect (2004)
Dzieciństwo wodza / The Childhood of a Leader (2015)
Cast Away - poza światem / Cast Away (2000)
Broadchurch (2017) Sezon 3
Stalingrad (2013)
Maszeruj lub giń / March or Die (1977)
Lalkarz / Inhyeongsa (2004)
Krwawy okręt / Harbinger Down (2015)
Gang Story / Les Lyonnais (2011)
Misja na Marsa / Mission to Mars (2000)
Kumpel do bicia / Play It to The Bone (1999)
Femme Fatale (2002)
Evan Wszechmogący / Evan Almighty (2007)
Egzamin / Bacalaureat (2016)
Czarna Dalia / The Black Dahlia (2006)
Carrie (1976)
Dusigrosz / Radin! (2016)
Mal de pierres (2016)
20th Century Women (2016)
W przebraniu mordercy / Dressed to Kill (1980)
Upiór w operze / The Phantom of the Opera (1989)
Szczęście świata (2016)
Studentka i pan Henri / L'Etudiante et Monsieur Henri (2015)
Spotkajmy się w Wenecji / Meet Me in Venice (2015)
Split (2016)
Rosencrantz i Guildenstern nie żyją / Rosencrantz & Guildenstern Are Dead (1990)
Przynęta / Bait (2000)
Przyjaciel gangstera / Tais-toi! (2003)
Prognoza na życie / The Weather Man (2005)
The Expanse (2017) Sezon 2
Plac zabaw (2016)
Pelé. Narodziny legendy / Pele (2016)
Pasażer 57 / Passenger 57 (1992)
Osaczona / Shut In (2016)
One of a Kind (2014)
Ojciec panny młodej II / Father of the Bride Part II (1995)
Ojciec panny młodej / Father of the Bride (1991)
Living in the Dark (2005)
Dzieje grzechu (2014)
Córka (2015)
Fortitude (2015) Sezon 1
Fortitude (2017) Sezon 2
Cena prawdy / Nothing But the Truth (2008)
Vincenzo Bellini - La sonnambula (2009)
Nieprawi / Ilegitim (2016)
Nie jesteś sobą / You're Not You (2014)
Moja dziewczyna / My Girl (1991)
London Town (2016)
Odkrycie / The Discovery (2017)
Konwojent / Le convoyeur (2004)
Junction 48 (2016)
Inspektor Gadżet 2 / Inspector Gadget 2 (2003)
Gangsterzy / Mobsters (1991)
Fale (2016)
Uprowadzona 3 / Taken 3 (2014)
Uprowadzona 2 / Taken 2 (2012)
Nocny recepcjonista / The Night Manager (2016)
Najbardziej znienawidzona kobieta Ameryki / The Most Hated Woman in America (2017)
Niedźwiadek / L'Ours (1988)
Tatiana / Pidä huivista kiinni, Tatjana (1994)
Mistress America (2015)
Miasta miłości / Third Person (2013)
McImperium / The Founder (2016)
Maigret i jego nieboszczyk / Maigret's Dead Man (2016)
Inspektor Gadżet / Inspector Gadget (1999)
Fences (2016)
Eva i Leon / L'échappée belle (2015)
Ciemniejsza strona Greya / Fifty Shades Darker (2017)
Anioł Śmierci / Wakolda (2013)
Zaćma (2016)
Wielkie kłamstewka / Big Little Lies (2017)
W pętli / Hurok (2016)
Wampir z feratu / Upír z Feratu (1981)
W Kopenhadze / Copenhagen (2014)
W kleszczach lęku / The Innocents (1961)
Underworld: Wojny krwi / Underworld: Blood Wars (2016)
Rewolucja / Revolution (1985)
Resident Evil: Ostatni rozdział / Resident Evil: The Final Chapter (2016)
Przetrwać w Nowym Jorku / The Basketball Diaries (1995)
Przepraszam, pomyłka / Sorry, Wrong Number (1948)
Prosto w serce / Music and Lyrics (2007)

1 - 100 / 8933