Stare niusy
Curie-Skłodowska uciekła z Paryża ze swym kochankiem.

[right][i]Paryż. (Tel. wł).[/i][/right]
Ogromną sensacyę wywołuje tajemnicze zniknięcie z Paryża pani Curie-Skłodowskiej, znakomitej uczonej, Polki, wstawionej odkryciami na polu radium. Skłodowska uciekła wraz z drem Langiewinem, profesorem chemii na wszechnicy paryskiej. Langiewin był uczniem zmarłego niedawno męża p. Skłodowskiej i po nim otrzymał katedrę chemii. Jeszcze jako uczeń poznał Langiewin p. Curie-Skłodowską i nawiązał z nią bliższy stosunek. Onegdaj porzucił swoją żonę i dwoje dzieci i umknął z Paryża z panią Skłodowską.

Skandal ten wywołuje w Paryżu niezwykłą sensacyę i nabiera cech skandalu światowego. P. Curie-Skłodowska bowiem znaną jest w całym świecie ze swoich słynnych odkryć w dziedzinie radium i znakomitych rozpraw. Przed kilku miesiącami miała być Curie-Skłodowska zamianowaną członkiem Akademii paryskiej, co jest najwyższem odznaczeniem naukowem we Francyi.

[i]Ilustrowany Kurier Codzienny nr 253. 5 listopada 1911[/i]

Afera Curie-Skłodowska,
Potwarcza pogłoska uknuta w Paryżu, a łącząca się z tak szanownem nazwi­skiem jak Curie-Skłodowska obiegła całą prasę francuską i niemiecką. Potwarz, jak się tego spodziewać można było, została należycie wyświetlona. Jak nam nasz wie­deński korespondent donosi, podejrzywają, iż był to cały formalny zamach na cześć uczonej kobiety uknuty, a podkła­dem jego było wymuszenie. Honor wielkiej naszej rodaczki nie doznał naj­mniejszego uszczerbku, smutna ta afera miała jednak wesoły, a może tylko — śmieszny epilog w jednym z krakowskich dzienników. Oczywiście mowa tu o "No­wej Reformie“, a sprawa przedstawia się następująco:
Senzacyjna wieść o ucieczce pani Skło­dowskiej umieszczona u nas z obowiązku dziennikarskiego, powtórzoną została przez resztę prasy krakowskiej, z wyjąt­kiem „Nowej Reformy“, która jak zwy­kle — spóźniła się.
Na drugi dzień dopiero wmawia „N.Reforma“ w szczupłe grono swych czytelników, że wiadomości tej nie podała, będąc z „góry(!) przekonaną, że są nieprawdopo­dobne i nieprawdziwe“.
Jest to po prostu śmieszność i naiw­ność. Spóźnienie swoje, czy brak wiado­mości chce „N. Reforma" pokrywać rzekomem swem jasnowidzeniem. „Była z góry przekonaną“!... Co do Krakowa, to ten chyba z góry i z dołu jest przeko­nany o ślimaczym charakterze i tempe­ramencie bezzębnej weteranki demokracyi bezprogramowej.

[center]* * *[/center]
Pani Curie-Skłodowska ogłasza w „Tempsie“ wobec pogłosek, jakoby uciekła z kochankiem, następujące oświadczenie:
„Od kilku już tygodni bawię w Bru­kseli, gdzie uczestniczę w konferencyi na­ukowej. W konferencyi tej wzięło udział około 20 wybitnych uczonych francuskich i belgijskich. Nieprawdą jest jakoby w Paryżu nie znano mego adresu. Z mego laboratoryum paryskiego kazałam sobie bowiem przysłać tu do Brukseli rozmaite klisze i inne przedmioty, potrzebne do moich prac, zatem w moim laboratoryum adres mój dobrze jest znany i tam wie­dziano od początku gdzie się znajduję“.
Krążą też pogłoski, iż wieść o rzeko­mej ucieczce pani Curie-Skłodowskiej pu­szczona została w obieg z kół, które pra­gną w ostatniej jeszcze chwili przeszko­dzić przyznaniu jej nagrody Nobla za chemię.



[i]Ilustrowany Kurier Codzienny nr 254. 7 listopada 1911[/i]
Troche humoru
SZCZYT ROZTARGNENIA
W pewnym modnym barze przedstawiają Odette Florelle znakomitemu profesorowi N.
— Bardzo mi przyjemnie — mówi grzecznie uczony, kłaniając się nisko.
Florelle jest mocno zdziwiona:
—Jakto, czy pan profesor mnie nie poznaje? Przecież dwa miesiące temu chciał się pan ze mną ożenić!
— A... czy ożeniłem się?

Co nowego?
Obrazek
Wielkie dzięki i chwała zbroiowiskowym darczyńcom:

- zbroia - bezaplacyjnie: opoka i ostoja
- Radzio (to ten co w ukryciu siedzi... ale - jak widać - śledzi)
- Tonder - Magnat Postowy, i wielkie źródło serialo nośne

zbroiowisko jest wdzięczne za wasz sponsoring!
ZAPOTRZEBOWANIA FILMOWE 

Filmy poszukiwane

Lista


The Nightingale (2018)
Dramat/ 2 godz. 16 min.
produkcja: Australia
premiera: 6 września 2018


scenariusz i reżyseria: Jennifer Kent


zdjęcia: Radosław Ładczuk

muzyka: Jed Kurzel

"The Nightingale" miał swoją premierę w 2018 roku na festiwalu filmowym w Wenecji. Kent zdobyła nagrodę specjalną jury jako jedyna kobieta reżyserka w gronie twórców filmów z konkursu głównego. - Film Kent to z jednej strony trzymająca za gardło do ostatniej sceny opowieść o samotnej mścicielce wymierzającej sprawiedliwość niczego niespodziewającym się oprawcom. (...) Porusza jednak przede wszystkim jako bolesna reinterpretacja historii Australii – reżyserka kieruje kamerę w stronę ofiar kolonializmu i w symboliczny sposób oddaje głos rdzennym mieszkańcom kontynentu i ciemiężonym mniejszościom.

. . .

fragent recenzji Piotra Czerkawskiego/ źródło: filmweb:

...Podjęty przez Kent wątek sojuszu dwojga żądnych krwi outsiderów odsyła, rzecz jasna, do kina Quentina Tarantino. W przeciwieństwie do znakomitego kolegi po fachu, australijska reżyserka twardo stąpa jednak po ziemi i nie próbuje pokusić się o stylistyczne szarże. Nie oznacza to wcale, że "The Nightingale" można uznać za kino stylu zerowego. O tym, że twórcy potrafią zrobić użytek z filmowej formy, świadczą świetne zdjęcia Radosława Ładczuka, który współpracował z Kent już przy jej debiutanckim "The Babadook". Choć w pierwszych scenach filmu dominuje w nim klaustrofobiczna estetyka, z biegiem czasu plany stają się coraz szersze. Zabieg ten nie tylko wygląda efektownie, lecz także doskonale koresponduje z procesem nabywania przez bohaterkę samoświadomości.

Sama wrażliwość na język kina to za mało, żeby docenić złożoność "The Nightingale". W pełnym zrozumieniu dzieła Kent pomaga, oczywiście, choćby szczątkowa znajomość historii Australii. Nie przez przypadek zdjęcia do filmu powstawały akurat na Tasmanii, będącej w dziewiętnastym wieku kolonią karną dla kobiet, które – w ten czy inny sposób – naraziły się Imperium Brytyjskiemu. Powrót filmowców w to miejsce po niemal dwustu latach stanowi okazję, by – z pomocą Claire – dokonać symbolicznego naprawienia błędów epoki. Trzeba przyznać, że bohaterka zabiera się za swoją misję ze sporym zapałem. Gdy po raz pierwszy ma okazję użycia przemocy, wygląda jak kapłanka dokonująca rytualnego mordu. Kto właściwie staje się jego ofiarą – zdegenerowane indywidua, przedstawiciele opresyjnego patriarchatu, podporządkowujący sobie mniej rozwinięty kraje imperialiści? A może wszyscy, którzy kiedykolwiek wykorzystali swą pozycję, by poniżyć zależne od nich jednostki?...


Występują:

Sam Claflin . . . . . . . . . Hawkins
Aisling Franciosi . . . . . . . . . Clare
Damon Herriman . . . . . . . . . Ruse
Charlie Shotwell . . . . . . . . . Eddie
Ewen Leslie . . . . . . . . . Goodwin
Harry Greenwood . . . . . . . . . Jago
Matthew Sunderland . . . . . . . . . Davey
Baykali Ganambarr . . . . . . . . . Billy
Magnolia Maymuru . . . . . . . . . Lowanna
Michael Sheasby . . . . . . . . . Aidan
Luke Carroll . . . . . . . . . Archie
Claire Jones . . . . . . . . . Harriet

. . . . i inni
studio:
Bron Studios
Causeway Films
FilmNation Entertainment
źródło: filmweb
Na tej witrynie nie ma forów.

Zaloguj się  •  Zarejestruj się

Kto jest online

Jest 9 użytkowników online :: 3 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 6 gości (wg danych z ostatnich 5 minut)
Najwięcej użytkowników (64) było online pn wrz 24, 2018 9:15 pm

Zarejestrowani użytkownicy: Exabot [Bot], Heise IT-Markt [Crawler], Tonder
Legenda – kolory grup: klasykanin, azraella, caligari, zelig, supernova

Urodziny

Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Statystyki

Liczba postów: 14452 • Liczba tematów: 14115 • Liczba użytkowników: 9095 • Ostatnio zarejestrowany użytkownik: d00pa

Dzisiaj jest sob sie 24, 2019 4:31 am